BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, December 30, 2010

Happy NEW Year 2011



Semuga lebih jelita.

Tuesday, December 28, 2010

Perkara Semulajadi Yang Mempengaruhi Metabolisma



Komposisi Badan: Walaupun dua individu mempunyai berat badan yang sama, individu yang mempunyai berat otot berlebihan akan mempunyai metabolisma yang lebih tinggi kerana otot membakar lebih calorie berbanding lemak.



Genetics: Setiap orang mempunyai struktur tulang dan bentuk badan yang berbeza (mesomorph, ectomorph, endomorph). Orang yang tinggi langsing (seperti pemain basketball) biasanya mempunyai metabolisma melebihi orang seperti Wayne Rooney atau yang berbadan “stocky”.
Umur: Metabolisma akan menurun dengan umur. Dengan itu, keperluan calorie seseorang akan turun over time. Ini kenyataan hidup. Ini sebab utama kerana ramai akan menambahkan berat badan walaupun mengambil makanan yang sama (sewaktu muda). Perkara Yang Boleh Meningkatkan Metabolisma Latihan/Semanan: Kombinasi latihan cardiovascular dan mengangkat berat adalah yang terbaik kerana ia akan menolong dalam meningkatkan calorie output dan juga dalam menambahkan otot.


Makan kerap: Dengan makan 5-6 kali sehari, sistem-sistem badan sentiasa beroperasi dan keep the body active. Ini akan meningkatkan kadar metabolisma. Jangan skip meals dengan harapan untuk weight loss kerana skipping meals akan memaksa badan menurunkan kadar metabolisma kerana ia ingat ia sedang “puasa”. Namun begitu ambil lah meal yang rendah kalori. Supaya diet kita tidak terhalang oleh pengambilan lebihan kalori yang akhirnya kita terpaksa bekerja keras untuk membakar lebihan kalori2 tersebut.


Minum Air: Air merupakan kandungan utama badan. Kurang air boleh menurunkan kadar metabolisma. Jadikan air mineral sumber air utama.


Nutritisi secara am: Apabila umur kita makin meningkat, pengawalan calorie menjadi semakin penting kerana kita tidak lagi memerlukan jumlah calorie yang sama.

Sunday, December 26, 2010

Petua mencantikkan wajah



Nak bagi petua berkenaan wajah.

Menghapuskan Jerawat
Untuk membersihkan muka dan menghapuskan jerawat, sila amalkan salah satu petua ini:-

1. Bersihkan muka. Kemudian cuci dengan air kelapa tua. Biarkan ia kering sendiri. Kemudian bilas dengan air bersih. Amalkan tiga kali seminggu.
2. Setelah muka dibersihkan, tutup muka dengan kain tuala yang lembab. Dekatkan muka ke wap nasi atau air panas selama lima minit. Ulangi beberapa minit. Kemudian pakai penyegar muka.
3. Sejukkan sedikit kanji nasi. Sapukan pada jerawat dan biarkan ia kering di muka. Kemudian cuci dengan air suam. Amalkan setiap hari hingga jerawat berkurangan.
4. Jika jerawat masih sukar hilang, rebus beberapa helai daun teh warna hijau. Ketika suam, lekatkan pada jerawat dan biarkan sehingga ianya kering.
5. Tumbuk segenggam bunga melur bersama sedikit air hingga lumat. Sapukan ke muka dan biarkan kering. Kemudian cuci dengan air kelapa muda.
6. Basuh muka dengan air basuhan beras. Setelah kering, cuci dengan air bersih. Amalkan selalu.
7. Rendam segenggam beras hingga kembang. Toskan airnya. Tumbuk beras ini bersama segenggam biji betik muda hingga lumat. Campurkan dengan sedikit air. Gentelkan kecil-kecil dan jemur hingga kering. Apabila hendak memakainya, bancuh dengan air dan tempelkan di muka.
8. Hancurkan beberapa helai daun pucuk jambu batu. Campurkan dengan besak sejuk. Tempelkan di muka sebelum tidur. Amalkan setiap hari.

Menghilangkan Bintik Hitam

1. Rendamkan sehelai tisu ke dalam dua biji putih telur. Tampalkan tisu tersebut pada tempat yang ditumbuhi bintik-bintik hitam. Setelah kering, tanggalkan. Basuh muka dengan air bersih dan pencuci muka. Lakukan dua kali seminggu.
2. Lumatkan sehelai daun nangka yang agak tua dengan sedikit air. Sapukan pada muka yang telah dibersihkan. Setelah kering, bersihkan muka dengan menggunakan air suam.
3. Campurkan beras pulut dengan kulit kayu manis. Kemudian goreng tanpa minyak hingga kekuningan. Kisar dan gosokkan pada muka dua kali seminggu.

Tegangkan Kulit Muka

1. Tumbuk beberapa helai daun jambu batu hingga lumat. Bancuh dengan air suam. Apabila sejuk, sapu pada muka. Lakukan setiap malam.
2. Campurkan sedikit bedak sejuk dan beberapa titik air limau nipis. Bancuhkan bersama sedikit air kemudian sapukan ke muka. Kulit akan terasa pedih sedikit. Amalkan dalam masa seminggu untuk melihat perubahannya.

Menghilangkan Parut di Muka
Jerawat yang sudah kering akan meninggalkan parut di muka. Ada beberapa cara unuk menghilangkannya.

1. Tumbuk beberapa batang kulit kayu manis dan jadikan serbuk. Campurkan dengan sedikit air.
2. Asah kulit kayu manis dan campurkan dengan madu lebah. Tempelkan pada muka yang berparut setiap malam. Keesokkannya, cucilah menggunakan air suam.
3. Kisar timun dan tapiskan airnya. Tampalkan hampas timun pada muka. Biarkan setengah jam. Kemudian cuci bersih dengan air suam.
4. Rendam beberapahelai daun senduduk, sedikit cekur dan segenggam beras. Kemudian giling hingga lumat. Sapukan pada parut muka dua kali seminggu.
5. Tumbuk sepuluh helai daun sirih muda. Tempelkan pada muka terutama pada bekas jerawat. Setelah kering, cuci muka dengan air bersih. Amalkan tiga kali seminggu.

Kulit Muka Lembut dan Cerah

1. Parutkan seketul ubi kayu dan tempelkan pada muka. Biarkan hingga kering. Selepas itu cuci muka dengan air suam. Amalkan pada setiap malam.
2. Campurkan parutan lobak merah, kuning telur, sedikit air limau nipis hingga sebati. Sapukan pada muka dan bairkan kering. Cuci dengan air bersih tanpa sebarang pembersih muka.
3. Sapukan muka dengan putih telur dan biarkan selama 30 minit. Setelah itu, cuci dengan air biasa. Lakukan tiga kali seminggu.
4. Kisar kulit telur hingga halus. Campurkan dengan air suam dan bedak sejuk. Sapukan campuran tadi pada muka. Urutkan kulit muka perlahan-lahan. Biarkan hingga bedak kering. Kemudian basuh dengan air suam.
5. Parut sebiji kentang. Perah airnya. Sapukan pada muka. Apabila separuh kering, cuci muka dengan air.
6. Kisar lima kuntum bunga cempaka dan lima kuntum bunga melur hingga halus. Campurkan dengan bedak sejuk. Sapukan pada muka pada setiap malam.
7. Campurkan tepung sagu dengan air. Sapukan pada muka seperti memakai bedak sejuk. Lakukan setiap hari.

Hilangkan Parut Demam Campak

1. Demam campak biasanya meninggalkan tanda hitam. Untuk menghilangkannya, cubalah petua ini :-
* Gilingkan beberapa helai daun semambu hingga lumat.
* Sapukan di tempat berparut dan biarkan kering. Ulangi selama tiga hari.
2. Daun semambu juga boleh direbus untuk diminum airnya. Tujuannya untuk menghilangkan rasa gatal pada bekas demam campak.
3. Parut sebiji jagung muda hingga lumat. Sapukan pada bekas demam campak. Lakukan selama beberapa hari.

Melicinkan Kulit Muka
Jika anda memiliki wajah yang kasar, jangan cepat putus asa. Cubalah petua ini:-

1. Campurkan sedikit tepung pulut dengan sedikit air. Sapukan pada muka sebelum tidur. Keesokkannya cuci muka dengan air suam. Amalkan seminggu sekali.
2. Campurkan satu sudu besar madu lebah dengan satu sudu besar susu tepung. Sapukan pada seluruh muka dan biarkan sebentar. Kemudian basuh muka dengan air suam. Amalkan dua kali seminggu.
3. Campurkan bedak sejuk, asam jawa, serbuk kunyit serta sedikit air. Sapu dan gosok perlahan-lahan pada muka selama beberapa minit sebelum mandi. Kemudian cuci dengan air suam. Lakukan setiap hari.
4. Giling tiga sudu besar kacang hijau. Campurkan dengan sedikit air. Sapukan pada muka dan bairkan kering. Cuci dengan bersih.
5. Gosokkan serbuk teh yang telah digunakan ke muka. Biarkan selama 3 minit sebelum dicuci dengan air suam.
6. Kisar dua biji buah tomato, gula dan air. Tapiskan dan minum air setiap pagi. Lakukan selalu sehingga kulit muka kelihatan licin.
7. Setiap kali mandi, gosokkan tawas pada muka. Lakukan setiap pagi atau malam. Muka anda akan menjadi halus.

Mengekalkan Seri Wajah
Wajah pengantin menjadi tumpuan ramai pada hari pernikahannya. Untuk menyerikan lagi, cubalah petua ini :-

* Goreng secawan beras tanpa minyak sehingga kekuningan. Kisar sehingga lumat.
* Campurkan dengan sedikit putih telur, air limau nipis dan satu sudu teh air kunyit.
* Tempekkan pada muka kecuali bahagian mata. Insya-Allah, wajah akan berseri pada hari persandingan.

Menghilangkan Panau di Muka

1. Gosokkan halia pada kulit yang berpanau. Biarkan seketika, kemudian bilas dengan air biasa. Lakukan 3 kali sehari.
2. Tumbuk dua helai daun gelenggang hingga hancur. Sapukan pada kulit yang berpanau.

Alat Solek Tidak Sesuai

* Basuh muka dengan air kelapa setiap hari sehingga bengkak-bengkak atau gatal sembuh.
* Jika masih belum menunjukkan tanda-tanda yang tidak baik, segeralah mendapatkan rawatan dari pakar kecantikan.

Kulit Muka Berminyak
Parut buah epal hingga halus. Kemudian sapukan pada muka, bairkan selama 15 minit. Kemudian cucilah dengan air suam. Lakukan 3 kali seminggu.

Melembabkan Muka
Bersihkan muka dengan air suam. Panaskan madu hingga menjadi suam-suam kuku. Sapukan madu ini pada muka dan urutkan perlahan-lahan. Biarkan setengah jam dan bersihkan.
Sumber : http://gemini26576.tripod.com/petua/menjagawajah.html

Friday, December 24, 2010

Merry Christmas

Tuesday, December 21, 2010

Penat


Penat betul sejak dua menjak ni. Walaupun cuti sekolah but my life is full of unexpected things. I wish I could be more organize.

PETUA-PETUA MENAMBAH SERI WAJAH


Wajah atau muka merupakan bahagian badan yang paling mendapat perhatian. Oleh itu terdapat beberapa petua untuk menambahkan seri wajah seperti berikut;

* Giling hingga lumat tujuh mata kunyit, segenggam pegaga, sedikit beras dan segenggam cekur manis. Sebelum mandi, gosokkan bancuhan tadi pada seluruh muka dan badan secara perlahan-lahan hingga daki keluar.
* Goreng secawan beras yang telah dibasuh bersama sedikit kunyit hidup sehingga berwarna hitam. Biarkan sehingga bau beras dan kunyit itu naik. Sapu dan gosokkan ramuan tersebut pada seluruh badan termasuk muka. Amalkan selalu sebelum mandi.
* Basuh dan tumbuk lumat beberapa helai daun pegaga. Perah beberapa titis air limau lalu digaul rata. Sapukan campuran tersebut ke seluruh muka sebelum dibilas dengan air bersih.
* Goreng secawan beras tanpa minyak hingga kekuningan. Kisar hingga lumat. Campurkan dengan sedikit putih telur, air limau dan satu sudu teh air kunyit. Tepekkan pada muka kecuali bahagian mata.
* Rebus kurma merah seberapa banyak yang anda mahu. Air rebusan tersebut dicampurkan satu sudu besar madu dan dua sudu besar jus buah prun. Minum dua kali sehari.
* Bersihkan sebuku ibu kunyit dan dibuang kulitnya, kemudian bakar sehingga layu dan ditumbuk halus. Campur dengan suku cawan air dan ditapis sebelum diminum air tersebut. Ibu kunyit ini hanya diminum sekali sahaja selepas ibu-ibu melahirkan anak.
* Parut 1/3 lobak merah. Lumurkan parutan tadi ke seluruh wajah dan biarkan selama 15 hingga 30 minit. Kemudian bilas. Lakukan sebelum tidur.
* Rendam kacang soya kemudian kisar dan didihkan. Masukkan air didihan tersebut ke dalam loyang dan wapkan muka anda di dalam kepulan asapnya, Buatlah sekerap yang mungkin untuk perubahan yang ketara.
* Rendam serbuk teh semalaman. Sapukan serbuk tersebut ke seluruh muka pada keesokan harinya sambil berselawat tiga kali sebelum mandi pagi. InsyaAllah, kulit yang kasar akan beransur-ansur menjadi licin, halus dan berseri.
* Rebus segenggam daun inai hingga air bertukar kemerah-merahan. Apabila air rebusan sudah sejuk, basuh muka menggunakannya sambil selawat tiga kali. Amalkan tiga malam berturut-turut dan anda akan lihat perbezaannya.
* Gunakan buah tomato dan timun. Potong buah tersebut nipis-nipis dan tampalkan pada muka. Biarkan selama 10 minit. Kemudian barulah dicuci dengan air sejuk.
* Bancuh dua sudu tepung sagu ubi dengan sedikit air pada kepekatan sederhana. Sapukan ke seluruh muka kecuali bahagian sekitar mata sebelum tidur dan dibilas pada pagi esoknya. Amalkan setiap malam selama dua minggu berturut-turut.

credit : http://hikmah.azhad.com/2009/07/petua-menambahkan-seri-wajah.html

Monday, December 13, 2010

Nak kulit muka bersih.

Hari ni entri lebih bersifat personal. Sebenarnya i always wanna a clean face tapi akak ni bukan jenis yang suka buat mende rutin. Yang rutinnye mencuci muka je. Yang lain takde. Out. Pencuci pun nano white je. set semua ada tapi malas tu no satu. Jadi cuti2 sekolah ni buat2 la rajin.

(gambar dari blog lain)


Malam2 akak suka pakai ni...


sebab bau dia menenangkan. Boleh tidur lena. Bangun pagi pon, kulit rasa segar.
Nak cuba petua ni pulak. Nak bagi kulit lawa.


Rendam beras pulut hingga lembut, kemudian ditumbuk sehingga lumat. Sebelum mandi, lumurkan seluruh badan dengan beras yang ditumbuk. biarkan lumuran tadi separuh kering, sental kulit anda perlahan2. Selepas itu dibilas dengan air/mandi. Selepas mandi anda akan lihat hasilnya. Lakukan sekerap yang mungkin untuk hasil yang terbaik iaitu 2 kali seminggu. Kulit tubuh anda dijamin akan cerah dan berseri-seri.

Nak try le...hehehe...

Sunday, December 12, 2010

Panduan dapatkan tidur yang cukup




Lazimnya, manusia menghabiskan satu pertiga daripada waktu hidupnya untuk tidur. Namun, ada kalanya tidur boleh terganggu disebabkan oleh beberapa faktor tertentu. Sama seperti makanan berkhasiat, anda juga perlukan tidur yang mencukupi. Tidur yang berkualiti adalah faktor penting agar anda kekal bertenaga dalam melakukan aktiviti harian. Sekiranya menghadapi masalah untuk mendapatkan tidur yang mencukupi, ubahlah gaya hidup anda. Mulakanlah pola tidur yang sihat. Ikuti panduan berikut agar anda dapat memulakan hari esok dengan lebih bertenaga.

1. Disiplin
Biasakan tidur mengikut waktu yang tetap setiap hari. Selain itu, anda juga perlu membataskan waktu tidur siang agar tidur malam tidak terganggu. Bagi segelintir orang, hal ini memang diakui agak sukar untuk diamalkan. Namun, bagi mendapatkan tidur yang mencukupi, anda perlu tekad untuk cuba melakukannya.

2. Senaman teratur
Dengan melakukan aktiviti olahraga yang teratur (20 hingga 30 minit seminggu selama tiga hingga empat kali) anda dapat menghilangkan segala ketegangan dan kekusutan yang mungkin dialami. Dengan yang demikian, senaman yang biasa anda lakukan itu sedikit sebanyak dapat membantu anda mendapatkan tidur yang selesa. Sementara bagi anda yang sering sibuk dengan tugasan harian, cukuplah sekadar melakukan senaman ringan sahaja. Anda boleh lakukannya di waktu pagi ataupun petang hari. Sehubungan itu, elakkan aktiviti berat sebelum tidur. Ini penting kerana aktiviti seperti itu akan membuatkan mata anda kekal segar dan sukar untuk terlelap.

3. Suasana tenang
Wujudkan suasana tidur yang nyaman. Oleh kerana itulah, pastikan bilik tidur anda mempunyai elemen ini. Antara lain, anda juga boleh menimbulkan suasana yang tenang dengan mendengar muzik lembut sambil membaca bahan bacaan ringan. Dalam pada itu, gunakanlah lampu yang malap (lampu tidur) dan bukannya lampu kalimantang yang boleh menerangkan seluruh bilik tidur anda.

4. Jaga perut
Elakkan daripada tidur dengan perut yang terlalu kenyang. Jadi, jangan makan dua jam sebelum waktu tidur. Sehubungan itu, cuba elakkan diri daripada memakan kekacang ataupun buah-buahan yang mengandungi gas. Sebagai contohnya durian. Selain itu, anda juga perlu menghindar kudapan yang mengandungi lemak yang tinggi. Ini kerana makanan seperti itu agak sukar untuk dihadamkan. Begitu juga halnya jika anda terlalu lapar. Keadaan sedemikian, secara tidak langsung boleh mengganggu tidur. Untuk itu, sebelum tidur, makanlah buah-buahan rendah kalori seperti oren, epal dan lain-lain lagi.

5. Tenangkan perasaan
Elak terlalu banyak berfikir sebelum tidur. Oleh kerana itulah, anda perlu relaks sebelum masuk tidur. Untuk mengurangkan tekanan, anda digalakkan untuk melakukan teknik meditasi ataupun mengamalkan senaman pernafasan.

6. Alat bantu tidur
Bagi mengelakkan diri daripada berhadapan dengan gangguan tidur, anda bolehlah memakai eye mask yang berguna untuk menghalang sinaran cahaya. Selain daripada itu, penyumbat telinga juga perlu bagi mengelakkan bunyi bising.

7. Wangian
Gunakan teknik bau-bauan (aromaterapi). Ini dapat dilakukan dengan menitiskan beberapa titis minyak aromaterapi ke dalam bekas yang berisi air lalu dibakar untuk membangkitkan bau wangi yang dihasilkan daripada minyak tersebut. Selain daripada itu, anda juga boleh menggunakan kaedah menitiskan minyak aromaterapi ke atas sapu tangan dan diletakkan bersebelahan bantal tidur anda. Kaedah-kaedah ini secara tidak langsung dapat membuatkan anda tenang dan seterusnya tidur dengan lebih lena.

8. Bantal yang bagus
Salah satu elemen yang mempengaruhi keamanan tidur adalah bantal. Jadi, jangan sampai anda mengalami masalah “tersalah bantal”. Untuk itu, anda perlu lebih teliti dalam memilih bantal bersesuaian. Memandangkan terdapat beberapa ukuran standard untuk bantal yang terdapat di pasaran, pilihlah bantal yang sesuai dengan anda.

9. Gaya tidur
Posisi tidur memainkan turut memainkan peranan dalam memastikan anda mendapat tidur yang mencukupi. Oleh kerana itulah, anda perlu mengamalkan gaya tidur yang baik. Posisi tidur yang betul ialah posisi tulang belakang dan tulang leher adalah selari.

10. Kualiti bukan kuantiti
Tidak menjadi hal jika anda hanya mampu tidur lima jam sahaja sehari. Apa yang penting ialah setelah terjaga daripada tidur, anda dapat rasakan kesegarannya.

Sumber :http://www.majalahpama.com.my/Motivasi/artikel.asp?art=2009/1204/7639686428&sec=Topik

Friday, December 10, 2010

Mengapa wanita gemuk sering murung.


Ada satu artikel menarik yang saya nak share dengan anda semua. artikel ni sya ambil dari http://shaffik.com/informasi/mengapa-wanita-gemuk-sering-murung/



Gemuk nya badan aku..Gemuknya aku. Macam mana ni? Arghh…..Mesti tak ada lelaki yang nak dekat dengan aku. Inilah fikiran-fikiran yang selalu membelenggu kepala otak wanita-wanita yang berbadan gemuk. Sifat terlalu rendah diri selalu mengatasi keyakinan dan membuatkan kehidupan dirinya suram. Mereka sering memencilkan diri dan tidak mahu bercampur gaul dengan kawan-kawan yang lain.

Persepsi ini selalu berlaku. Aku pasti ramai wanita-wanita yang berbadan besar atau gemuk selalu berfikiran sebegini? Mengapa ini semua terjadi? Aku senaraikan mengapa wanita berbadan gemuk sering kemurungan :

1) Selalu merendah diri dengan kemampuan masing-masing.Ingat, setiap manusia mempunyai kelebihan masaing-masing. Lagi banyak kamu merendah diri, lagi banyak peluang orang lain menindas kamu. Jadi ?

2) Selalu menyekat pemikiran mereka bahawa tiada lelaki yang nak dekat dengannya mereka. Jika itu jodoh anda, tiada siapa yang dapat menghalang. Tengok tak cerita “Dottie”.

3) Tidak jaga penampilan diri, kerana terlalu berserah kerana mereka gemuk dan tidak boleh bergaya seperti orang yang kurus. Ingat jika anda yang berbadan gemuk boleh nampak bergaya dari orang kurus, anda akan lebh di pandang tau.

4) Takut untuk berbicara dengan orang ramai. Takut apa yang di bualkan tidak di layan kerana mereka gemuk. (Bukan semua manusia sebegitu).

5) Mudah sangat berputus asa untuk terus kehidupan walaupun berbadan besar. “Gemuk akan mati cepat, gemuk tak boleh hidup lama. Aku gemuk mesti banyak penyakit.” Inilah pemikiran yang selalu dalam fikiran mereka. Tak semestinya berbadan besar tu pendek umur kan. Ajal dan maut di tangan Tuhan. Yang penting jaga kesihatan.

6) Mereka terlalu membiarkan perasaan malu menyelubungi diri mereka. Malu lebih tinggi daripada keyakinan. Macam mana? Inilah masalah yang paling besar sebenarnya. Bila keyakinan rendah, sukar untuk melakukan perkara-perkara lain tau.

7) Mereka terlalu merasa rendah diri bila bersama-sama rakan-rakan yang lain. Jangan fikir macam ini, ini akan menjatuhkan moral diri anda. Kadang kala kawan-kawan tidak berniat nak melukakan hati kamu. Tetapi kamu sendiri yang bersikip dingin dengan mereka. Jadi siapa yang salah.

8) Ukur baju di badan sendiri. Kadang kala wanita gemuk ini terlalu ingin berkelakuan seperti orang yang kurus. Sedangkan tak boleh. Jadi ukurlah baju di badan sendiri ya. Jika nak juga melakukan perkara yang tidak munasabah, jangan marah orang ramai akan ketawakan kamu di kemudian hari. Ingat. Biarlah berpada-pada.

9) Mereka sendiri tidak kenal pada diri mereka. Belajar mengenali diri sendiri. Dari situ barulah dapat tahu apa kekuaran yang ada pada diri anda semua. Tanpa mengenali diri sendiri, anda akan sering silap membuat keputusan. Lebih-lebih lagi anda seorang yang berbadan besar. Lebih hebat cabarannya.

10) Cuba menjadi seorang yang ceria. Keceriaan boleh membantu menghilangkan perasaan malu. Keceriaan boleh mengeratkan lagi persahabatan kamu dengan orang lain. Jangan terlalu memikirkan tentang kegemukkan anda. Dengan keceriaan boleh melupakan diri anda. Tapi jangan lupa diri pulak ya.

Inilah perkara-perkara yang menyebabkan wanita gemuk sentiasa murung. Mungkin banyak lagi. Entri ini di tujukan khas untuk wanita-wanita yang berbadan besar atau gemuk. Ini satu entri motivasi untuk mereka semua. Sebab apa, kita juga manusia biasa. Tiada apa yang perlu di banggakan sangat. Saiz sahaja yang membezakan. Yang lain semuanya sama. Harap entri ini memberikan satu semangat baru khususnya untuk mereka yang berbadan besar atau gemuk. Sudahlah jangan gundah gulana. Jangan memurungkan diri anda. Kita sama sahaja. Tetap makhluk Tuhan. Fikir-fikirkanlah.

Thursday, December 2, 2010

Ya Ampun

Makan tak ingat. kenapa bila kita period kita makan banyak?
urmmm...think...

Satu lagi petua nak share :
Melangsingkan badan,cara paling mudah dan murah ialah:
1. Dua biji lobak merah dipotong
2. Sebiji mentimun segar
3. Sebiji limau nipis
Kemudian ketiga-tiga bahan ini dikisar dan diperah airnya untuk diminum.Amalkan dua kali sehari setiap pagi dan malam. Insyaallah badan yang gedempol akan beransur langsing dan menarik.
Sumber :http://www.spa.gov.my/portal/page?_pageid=53,637246&_dad=portal&_schema=PORTAL

Semuga dari begini :


kita jadi begini :

Wednesday, December 1, 2010

10 tips berdiet - checklist whether aku wat ke tak...hehehe...

Tips Terbaik No. 1 : Minum Air Putih/Kosong Dengan Banyak

Ramai orang keliru antara lapar dan haus. Jadi bila keliru, makan jadi pilihan, padahal, segelas air sudah cukup memadai.Susah minum air putih/kosong? Minumlah jus buah-buahan

Dalam sehari minum kadang2 paling kuat 3 gelas.


Tips Terbaik No. 2: Fikirkan Apa Yang Boleh Anda Lakukan Untuk Menambahkan Aktiviti Diet, Bukan Mengurangkan

Mula tumpukan untuk mengambil 5-9 hidangan seperti buah-buahan dan sayur-sayuran setiap hari.Bunyinya macam banyak, tapi berbaloi kawan!.

Tak buat hehehe...


Tips Terbaik No. 3: Anda Betul-betul lapar ke?

Kalau terasa lapar, buktikan secara fisikal, bukan dengan rasa dan perasaan. Badan anda cukup bijak untuk memberitahu anda secara fisikal. Contoh, bila lapar, oksigen ke otak kurang, anda akan rasa pening dan tangan menggeletar, perut berkeroncong. Boleh tahan sampai macam tu?Jika anda selesai makan, anda patut merasa segar, bukan, senak perut sampai kepenatan. Ingat, perut tu sebesar penumbuk jer, so agak-agak la.

Ini tidak, nampak makanan terus makan walau tak lapar

Tips Terbaik No. 4: Pilih Jenis Makanan Ringan Yang Sesuai di Waktu Malam

Tabiat makan yang tanpa disedari selalu datang selepas makan malam terutama tengah rehat-rehat. Makan keropok sambil duduk-duduk depan TV adalah salah satu tabiat makan di luar sedar. Ada 2, pilihan, samada tutup dapur selepas makan malam atau beli makanan ringan yang berkelori rendah. Yang tak sedap lagi bagus, dan minum dengan air putih/kosong jer atau minum, minuman yang rendah lemak.

Malam pon kadang2 mkn nasik gak...adei...

Tips Terbaik No. 5: Nikmati Makanan Kegemaran

Menghadkan secara drastik makanan kegemaran anda, juga membolehkan anda bertambah berat, kerana faktor psikologi (perasaan memberontak). Ini akan meng”trigger”kan rasa keinginan yang lebih pada makanan itu, lalu akan mengambilnya secara berlebihan.Sebaliknya, berbelanjalahlah dengan cermat, kalau biasa beli ayam 1 ekor, belilah setengah ekor jer. (Tapi bila beli setengah ekor tak cukup, jangan pergi kedai lagi, nanti rugi pula duit minyak)Anda masih boleh menikmati masakan kegemaran, tapi lakukan dengan keseimbangan akal, bukan nafsu.

Cuti sekolah ni memang masak jela kejenye...sume mknn jadi mknn kegemaran


Tips Terbaik No. 6: Makan Beberapa Hidangan Kecil Di siang Hari

Fakta : Jika anda makan, makanan berkelori dalam jumlah yang kecil walaupun kerap, anda akan lebih mudah turun berat badan. Sebaliknya makan, makanan yang banyak kalori walaupun sekali, merupakan cabaran yang berat untuk badan anda untuk membakarnya. Gunakan formula ini di siang hari, malam, makan seperti biasa

Beberapa hidangan 'besar' sehari


Tips Terbaik No. 7: Makan protin Pada Setiap Hidangan

Kenapa? Makan protin lebih cepat kenyang berbanding karbohidrat atau lemak. Ini mugkin menjadi senjata terhebat menyerang lemak dibadan anda.Lagipun protin membantu mengekalkan isipadu otot dan menggalakkan pembakaran lemak didalam badan. Protin yang dicadangkan seperti, yogurt, cheese dan kacang.


Tips Terbaik No. 8: Pedas Mau Ada

Tambahkan lebih sedikit perisa pedas dalam makanan anda, kerana rasa pedas menyumbang kepada kepuasan bila makanFakta : Makanan yang punya rasa yang pelbagai akan merangsang deria rasa dan mempercepatkan rasa puas bila makan, jadi anda akan cepat berhenti bila sudah puas. Tapi ingat bila sedap, jangan pulak bertambah, nanti senjata makan tuanBegitu juga gula-gula, cuba cari gula-gula yang pedas dan menyengit sikit.


Tips Terbaik No. 9: Isikan Peti ais Anda Dengan Makanan “frozen food” Yang Berhasiat

Makanan yang mudah dan cepat dimasak merupakan idea yang baik untuk berdiet. Jika ada keinginan untuk ke McD atau order pizza…. Masak saja “frozen food” tu



Tips Terbaik No. 10: Kuatkan Semangat Untuk Berdiet

Semua tips diatas baik, kalau digunakan dengan betul, tapi jika tidak, ia akan menjadi senjata melawan anda. Makan lebih banyak, dan yang lebih parah, makanan yang kurang berkhasiat.Jadi, minda anda harus kuat dan nekad itu berdietIngat pesanan terakhir ini“Makan Sesudah Lapar, berhenti Sebelum Kenyang”Diet, kalori, nafsu, makan, gemuk, pizza, mcd, frozen food, tips, tip, semangat, senjata, minda, karbohidrat, protin, lapar, psikologi, malam, terbaik

MASALAH PALING UTAMA ADALAH NOMBOR 10!!!

Isk...

Macaman nak kurus kalau hari2 asyik masak makanan. Cuba angkat tangat how many bloggers out there yang nak kuruskan badan2 alih2 buat blog resepi...Aduih....

Saturday, October 23, 2010

niat mesti betul

Ramai orang lebih berjaya dalam penurunan berat badan dalam jangka masa panjang apabila mereka menukar motif mereka daripada untuk kurus kepada untuk kekal sihat dan segar. Tukarlah fikiran anda untuk memikirkan dan memilih makanan apa yang boleh menyihatkan tubuh badan.

Friday, October 22, 2010

Pelbagai petua untuk mengempiskan perut buncit


1. Air limau nipis yang anda minum boleh menurunkan berat badan anda. Caranya: Sediakan dua biji limau nipis atau limau kasturi setiap hari, setelah itu perah airnya ke dalam gelas yang berisi dengan air sejuk, masukkan ke dalam peti sejuk. Setelah itu bolehlah dijadikan air minuman setiap kali selepas anda makan tengahari dan makan malam. Cara ini boleh diikuti dengan senaman ringan. Amalkanlah meminumnya selama sebulan, berat badan anda akan beransur turun.


2. Ambil 3 sudu besar serbuk teh cina dan rendam dalam air. Tapis dan campurkan dengan air perahan limau nipis. Amalkan selalu meminumnya 2 kali sehari iaitu sebelum sarapan dan sebelum tidur.


3. Jika anda mengalami masalah berat badan, air asam jawa baik dijadikan minuman harian. Air asam jawa akan mengurangkan kadar lemak dalam badan anda. Caranya: Ambil sebuku asam jawa, ramas ke dalam air sebanyak segelas. Masukkan ke dalam peti sejuk, anda jadikan minuman, selepas anda makan tengahari atau makan malam. Amalkan setiap hari, anda akan dapati tubuh anda akan bertambah segar dan langsing.


4. Selepas makan amalkan meminum Teh Hijau atau Teh Cina tambah dengan serbuk Kayu Manis dan Madu


5. Untuk mengelakkan badan menjadi gemuk selepas bersalin, cuba petua berikut :

  • Ambil 5cm halia bara ( Halia Cina ), 10 biji lada hitam, 30 ekor ikan bilis.
  • Tumbuk kesemua sehingga lumat.
  • Perahkan air Limau Nipis.
  • Dan makanlah bersama nasi panas waktu pagi dan malam, setiap hari sewaktu dalam pantang.

6. Mengurangkan buncit - Bagi lelaki yang mengalami masalah perut buncit, anda boleh mencuba petua ini iaitu ambil sedikit kapur makan dan sebiji limau purut yang telah di perah jusnya. Kapur dan limau tadi dicampur dan digaul hingga sebati. Amalkan sapu disekeliling perut sebelum masuk tidur biarkan kering sehingga pagi.


7. Mengempiskan Perut - Petua yang mudah dan kos yang murah. Anda perlu mengambil limau nipis yang telah dicampur dengan teh tanpa gula untuk tiap-tiap hari kemudian diminum. Amalkan meminum air ini dan insyaallah perut anda yang buncit akan menjadi kempis. Petua ini untuk orang yang tiada mengidap sebarang penyakit.


8. Kempiskan Perut Anda - Nak kempiskan perut senang aje, ambil air limau nipis dan campur dengan kapur sirih. Lumurkan atau sapu dekat perut, amalkan setiap malam. Insyaallah perut anda akan lebih menarik.

Credits : http://meniti-hari.blogspot.com/2009/03/petua-untuk-kuruskan-badan-dan.html

Wednesday, October 20, 2010

Today



A picture tells thousands word!
Saje je je upload gambar. Hari ni takde pe nak diceritakan....

Bagaimana meransang metabolisme


Apa yang kita makan setiap hari bukan saja menjadi membentuk badan secara fizikal malah menentukan masa depan kesihatan tulang jantung dan juga risiko mendapat diabetes ketika mencecah usia akhir 40-an.

Oleh itu ambil makanan dan minuman yang mampu merangsang metabolisme antaranya:

* Menambah cili atau mustard dalam makanan akan membantu membakar sehingga 12 peratus kalori.

* Lima cawan teh hijau sehari juga dipercayai merangsang metabolisme dan membakar 100 kalori sehari.

* Amalkan susu soya, tauhu dan kacang soya dalam pemakanan harian. Ia mengandungi oestrogen yang membantu menseimbangkan perubahan hormon yang boleh menyebabkan kelaparan.

* Pentingkan makanan kaya protein setiap kali mengambil makanan untuk mengekalkan rasa kenyang dan juga melawan perubahan mood yang boleh menimbulkan rasa lapar.

* Cuba minum susu dan makan telur semasa bersarapan; tuna, salmon, kekacang dan ayam untuk makan tengah hari; daging merah tipis atau produk berasaskan soya bagi makan malam.

* Amalkan makan kekacang antara makan tengah hari dan minum petang. Badam boleh merangsang kalsium yang diperlukan untuk pembentukan tulang dan vitamin E bagi mendapatkan kulit yang berkualiti dan cantik selain membantu mengawal berat badan.

* Beri perhatian kepada makanan yang kaya dengn nutrisi dan jangan ‘bazirkan’ kalori anda untuk makanan yang tidak mampu merangsang nutrisi penting untuk badan.

* Tukar diet bebas lemak dan karbohidrat kepada diet sihat yang seimbang dengan mengawal peratusan makanan yang diambil.

Bina piramid pemakanan anda terdiri daripada 40 peratus karbohidrat kompleks, 30 peratus protein dan 30 peratus lemak sihat.

Sumber: Mingguan Malaysia, 29 Ogos 2010

Baju for KLFOSIS annual dinner 2010


Hehehe...cantikkan...baru order. Tak dapat lagi pon...Lau dah dpt dunno whether muat ke tak..urm...Lau muat tak tau masa tu leh pergi ke tak, sihat or not. Tawakkal je.

Monday, October 18, 2010

bmi chart

Klik di carta.


Sunday, October 17, 2010

Cara mengatasi perut buncit

Ada enam panduan boleh dicuba wanita yang impikan perut kempis. Caranya adalah dengan melengkapkan hidangan harian dengan sekurang-kurangnya semangkuk buah-buahan. Vitamin yang terkandung dalam buahan segar bukan saja baik untuk kulit malah mengandungi fiber untuk melancarkan sistem perkumuhan.

Minum banyak air kerana air tidak mengandungi kalori tapi bersifat mengenyangkan dan melancarkan sistem metabolisme tubuh.

Hindari minuman beralkohol. Ia mungkin tidak mengandungi lemak namun mempunyai kandungan kalori yang tinggi. Minuman beralkohol juga menyebabkan peningkatan pengeluaran hormon kortisol menyebabkan perut bahagian bawah menjadi buncit.

'Sit up' boleh membantu kempiskan perut

Amalkan cara duduk tegak kerana apabila duduk dalam keadaan membongkok, perut bahagian bawah akan kelihatan lebih besar. Untuk melatih otot sentiasa kencang, amalkan mengemut otot perut ketika sedang duduk. Kemudian tarik bahu ke belakang dan dagu ke atas. Sandarkan punggung bawah dekat pada penyandar kerusi. Amalan ini membantu membaiki postur badan anda.

Lakukan semua kerja rumah sendiri seperti membersihkan rumah, mengemas kamar tidur atau ketika menonton televisyen, anda boleh melakukan aktiviti mengangkat beban. Ia bukan saja dapat membakar 350 kalori sejam tapi turut membakar lemak yang berkumpul pada perut anda.

Lakukan senaman latih tubi atau ‘sit up’ di rumah ketika mempunyai waktu terluang. Caranya sangat mudah sama ada ketika atau sebelum tidur. Cukup sekadar 10 hingga 15 kiraan setiap hari.

Credit to : http://drrozmey.wordpress.com/2010/03/21/cara-elak-perut-buncit/


Saturday, October 16, 2010

Apa sebenarnye Rheumathoid Athritis?


Apa itu rheumatoid arthritis?

Penyakit ini merupakan suatu penyakit kronik pada sendi-sendi dan juga melibatkan beberapa organ-organ lain. Bahayakah penyakit ini? Baiklah, sebanyak 1-3% daripada penduduk seluruh dunia mengalami penyakit ini.

Kebarangkaliannya akan meningkat pada usia 30 sehingga 50 tahun. Wanita yang belum mengalami putus haid adalah lebih berisiko untuk mendapat penyakit ini berbanding kaum lelaki.

Apa punca penyakit ini? Punca utama penyakit ini masih belum dikenal pasti secara tepat. Namun, kebanyakan teori mengaitkannya dengan tindak balas autoimun. Genetik juga memainkan faktor penyumbang terhadap penyakit ini.

Bagaimana mahu mencirikan penyakit ini ya? Terdapat beberapa kriteria dan simptom yang boleh dikenal pasti untuk mengesahkan penyakit rheumatoid arthritis. Tanda-tanda awal ialah di mana berlakunya pembengkakan pada membran sinovial (synovial membrane) dan tisu penyambung.

Pesakit biasanya akan mengalami sakit pada tiga atau empat sendi terutamanya pada sendi-sendi tangan, kaki dan pergelangan tangan terutama pada waktu pagi, selepas bangun dari tidur. Ciri ini akan berlaku kebiasaannya pada kedua-dua belah anggota badan (symmetrical affection). Penyakit akan berlanjutan sekurang-kurangnya kira-kira enam minggu.

Diagnosis juga boleh dilakukan dengan melakukan beberapa siri ujian. Ujian rheumatoid factor kebanyakannya didapati positif disamping meningkatnya juga nilai C-reactive protein (CRP) dan erythrocyte sedimentation rate (ESR), Sinaran x (x-ray) yang dijalankan juga mendapati berlakunya hakisan (erosions) pada sendi dan bahagian tulang yang terlibat.Macam mana pula dengan kesannya penyakit ini terhadap organ-organ lain? Ya, rheumatoid arthritis juga biasanya mengakibatkan kekeringan mata (keratoconjunctivitis sicca) disamping munculnya nodul-nodul pada bahagian anggota yang biasa dikenakan tekanan (extensor surface). Pada sesetengah kes, organ-organ lain seperti paru-paru dan jantung juga akan terlibat sama.

Baiklah, bagaimana pula dengan langkah merawatnya. Langkah paling mudah ialah banyakkan berehat. Lakukan latihan fisioterapi. Ubat-ubatan juga boleh diambil mengikut arahan doktor. Kebiasaannya ubat yang diberi ialah analgesics dan non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) bagi melegakan simptom-simptom penyakit. Kaedah pembedahan akan dilakukan selepas langkah lain seperti ubat-ubatan yang diambil tidak berkesan.
Credit to :http://sangmentari.wordpress.com/2009/04/03/apakah-itu-rheumatoid-arthritis/

Lama x update.

salam, sorry readers (if any...)for my long silence. Masuk wad keluar wad. Sekarang getting better la. still under treatment.Kaki pun dah tak macam dulu. Certain days I have to use tongkat to school. On certain days tongkat pun cudn't help so I have to consume celebrex (painkiller). Most of the days, I wud walking around terdengkot- dengkot. Penat. Tapi kena sabar...kerana sabar itu separuh dari iman...hehehe...

Saturday, July 17, 2010

Hye

For the past two weeks ni betul2 tak sihat. Langsung tak boleh berjalan...urmmm...Ya Allah, sembuhkanlah.

Thursday, July 1, 2010

Repeat day 1

Puasa today...lalalala....

Thursday, June 24, 2010

Fisioterapi






Heating process



X tau nama pe....

Kayuh sikal....

Tuesday, June 22, 2010

Kurus lagi....

Benarkah kurus itu cantik? Benarkah badan kurus boleh meningkatkan keyakinan diri? Kurus bagaimana yang diistilahkan cantik sehingga ramai orang berlumba-lumba mahu menguruskan badan sehingga mengetepikan soal kesihatan?Apabila fikiran dikuasai keinginan meluap mahu kurus, segala usaha sanggup dicuba, termasuk menggunakan kaedah yang boleh membahayakan kesihatan.

Malah, ada yang mengaitkan bentuk badan dengan keyakinan. Soalnya, benarkah orang berbadan kurus dikatakan lebih yakin dan puas dengan kehidupan mereka?Ini perkara subjektif kerana artis serba boleh, Adibah Noor dan Syaniza Hisham (Syanie) antara contoh individu yang selesa dan yakin dengan diri sendiri.Bagaimanapun, bukan semua orang memiliki semangat dan keyakinan seperti Adibah dan Syanie.

Ada yang mudah hilang keyakinan apabila membandingkan diri sendiri dengan orang lain.Sedihnya, perbandingan itu tidak terhad kepada saiz badan dan kesihatan, malah pakaian juga dijadikan ukuran kerana segala yang tersalut di badan orang lain dilihat lebih molek.Persepsi seperti ini perlu diubah kerana harta paling berharga ialah kesihatan. Apabila sihat dan memiliki berat badan seimbang, secara automatik kita berasa selesa dan lebih yakin.

Kajian mendapati berat badan sedikit sebanyak mempengaruhi keyakinan dan kepuasan hidup seseorang. Hasil ini diperoleh daripada kajian Keyakinan Diri, Kepuasan Hidup dan Pengukuran Berat yang dijalankan Frost & Sullivan ke atas 332 responden di Lembah Klang, awal tahun ini.Menurut Pensyarah Kanan Klinik Psikologi, Unit Psikologi Kesihatan, Fakulti Sains Kesihatan Bersepadu Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr Alvin Ng, antara penemuan menarik ialah individu yang memiliki ukuran pinggang kecil lebih berpuas hati dengan kehidupan mereka.

Katanya, isu berat badan berlebihan perlu dipandang serius kerana semakin ramai rakyat negara kita gemuk dan obes.Berdasarkan Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan 2006, 43.1 peratus penduduk negara ini mengalami masalah kegemukan dan 16 peratus daripada mereka adalah obes.Peningkatan dua kali ganda berbanding 10 tahun lalu ini membimbangkan pakar perubatan kerana ia mendekatkan ramai orang dengan pelbagai penyakit gaya hidup kronik seperti diabetis, sakit jantung, strok, tekanan darah tinggi, kegagalan buah pinggang dan masalah mental.“Individu gemuk sering menerima pelbagai persepsi negatif seperti malas, kurang daya kawalan diri dan keyakinan serta memiliki personaliti kurang menarik.“Pandangan negatif, syak wasangka dan diskriminasi seperti ini boleh menyebabkan individu gemuk dan obes mengalami tekanan mental.

“Diskriminasi terhadap orang gemuk bermula dari zaman kanak-kanak apabila menjadi bahan ejekan atau usikan kawan. Beberapa kajian menunjukkan kadar kelaziman gangguan mental meningkat dengan jumlah Indeks Jisim Badan (BMI). Ini bermakna lebih ramai orang gemuk dan obes mengalami gangguan mental,” katanya ketika membentangkan hasil kajian anjuran bersama Persatuan Penyelidikan Obesiti Malaysia (MASO) dan Abbott Laboratories melalui kempen Happy Weight at 10.Kajian yang dibuat secara bersemuka selama 15 minit itu membabitkan 120 lelaki dan 212 wanita berumur antara 25 hingga 40 tahun dan kebanyakannya mempunyai latar belakang pendidikan yang baik (74 peratus memiliki ijazah dan diploma) dengan pendapatan antara RM2,000 hingga RM4,000 sebulan.

Didapati secara purata penduduk Malaysia, terutama di Lembah Klang, mempunyai berat badan 67.8 kilogram, ketinggian 1.63 meter dan ukuran pinggang 77.8 sentimeter (31.1 inci).Ini bermakna BMI purata ialah 25.08 — yang meletakkan kebanyakan penduduk kota termasuk dalam kumpulan berlebihan berat badan. (Untuk ukuran BMI penduduk Asia, rujuk Jadual 1).Mengapa kajian ini dibuat mengikut ukuran BMI penduduk Asia? Dr Ng berkata, badan orang Asia berbeza dengan penduduk Barat, terutama daripada segi jumlah kandungan lemak, walaupun mempunyai ketinggian dan berat badan sama.Secara semula jadi, pada ketinggian dan berat sama, orang Asia mempunyai lebih kandungan lemak badan. Keadaan ini menyebabkan kita lebih berisiko mendapat pelbagai penyakit kronik disebabkan kegemukan dan obesiti.

Berdasarkan kajian berkenaan, didapati tahap kepuasan hidup responden pada tahap sederhana. Namun paling menarik ialah, apabila ditanya sama ada hidup untuk makan atau makan untuk hidup, 70.5 peratus berkata mereka makan untuk hidup dan 29.5 peratus lagi memilih hidup untuk makan.Masalah pertambahan berat badan dan saiz pinggang lebih ketara di kalangan wanita berumur (36 hingga 40 tahun) sementara rata-rata responden lelaki mampu mengekalkan ukuran pinggang mereka walaupun umur meningkat.Badan kurus bukan isu utama di sini kerana yang lebih penting ialah memiliki berat badan dalam lingkungan sihat melalui amalan pemakanan seimbang dan kerap bersenam. Keyakinan akan datang sendiri jika kita sihat dan memiliki berat badan seimbang.Ramai salah faham dan menganggap jika kurus, mereka tidak perlu bersenam.

Tanggapan ini perlu diubah kerana ramai orang kurus juga mengalami masalah kolesterol tinggi dan diserang sakit jantung.Perunding Endokrinologi Pusat Perubatan Gleneagles Intan, Dr Faridah Ismail, berkata saiz pinggang besar dan berat badan berlebihan bukan sekadar masalah kosmetik.Memang berbadan besar dan gemuk tampak kurang menarik, tetapi lebih membimbangkan ialah risiko beraneka penyakit akibat pengumpulan lemak dalam badan.Malah, pakar perubatan mendefinisikan obesiti sebagai masalah kesihatan kronik.Menurutnya, lemak adalah sumber tenaga terakhir yang digunakan badan, justeru kita perlu bersenam untuk menggunakan tenaga ini.

Lemak paling degil dan susah dikurangkan ialah di pinggang atau dipanggil lemak viseral.Lemak ini boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan. Risiko kesihatan obesiti dibahagi kepada tiga kumpulan besar iaitu mati awal, menjalani kehidupan penuh kesakitan dan kesan psikologi.a. Mati awal (disebabkan penyakit)# Diabetes# Serangan jantung. Paras kolesterol meningkat, terutama kolesterol berbahaya (LDL) dan trigliserid. Pada masa sama paras kolesterol baik (HDL) di kalangan individu obes sangat rendah. Ini sebabnya kini ramai individu semuda 30 tahun boleh mendapat serangan jantung.


Peningkatan lapan peratus kolesterol HDL.Bagaimana untuk mengurangkan lima hingga 10 peratus berat badan?Dr Faridah berkata, tiada jalan pintas untuk mengurangkan berat badan kerana pertambahannya berlaku dalam satu jangka masa lama. Jadi proses pengurangan berat badan perlu dilakukan secara berperingkat-peringkat dan selamat.“Perkara utama ialah mesti ada kemahuan sendiri, bersedia dan komited.

Tujuan menurunkan berat badan juga perlu jelas kerana anda mesti buat untuk diri kebaikan diri seperti mahu hidup sihat dan panjang umur.“Jangan berusaha kerana orang lain, contohnya dipaksa isteri atau sayangkan kekasih, kerana usaha ini akan terhenti di tengah jalan.“Usah mencuba kaedah yang tidak terbukti secara saintifik kerana boleh membahayakan kesihatan. Usah terpengaruh kata-kata manis iklan kerana tindak balas badan kita ke atas sesuatu produk tidak sama dengan orang lain.“Paling penting ialah ambil tindakan awal. Jika berat badan bertambah, segera mulakan sesi bersenam dan kawal makan.

Jangan tunggu hingga mengalami masalah berat badan berlebihan kerana usaha mengurangkannya lebih sukar.“Jika semua langkah tidak berjaya, dapatkan bantuan doktor. Doktor akan memeriksa kesihatan terlebih dulu sebelum seseorang diberi ubat mengurangkan berat badan untuk mengelak komplikasi dan mengenal pasti risiko yang mungkin berlaku,” katanya.Dr Faridah berkata, pencegahan adalah kaedah terbaik. Tiada orang dilahirkan dalam keadaan obes. Masalah ini berpunca daripada sikap diri sendiri dan tabiat pemakanan keluarga yang dipupuk sejak kecil. Ibu bapa perlu mendidik anak mengamalkan pemakanan seimbang dan sihat serta lakukan aktiviti senaman keluarga. Sambung Baca: http://anizyn.blogspot.com/2008/10/kesan-gemuk-dan-banyak-lemak-badan.html#ixzz0reRkfsa0

Friday, June 18, 2010

current weight

76.9 kg

Tuesday, June 8, 2010

A mystery allergic.

I have allergic since Friday 4th June.

Wednesday, June 2, 2010

My activity today

Breakfast - nasi lemak dan teh o suam
Lunch - nasi kebuli half
takde makan pape dah.
Hari ni p fisio for the first time.
Heat theraphy. Then cycling.
Emotionally mixed up.
Sedih?
YA.

Tuesday, June 1, 2010

Berat badan ideal, senaman elak sakit sendi

Oleh Hafizah Iszahanid hafiza@nstp.com.my

BUKAN saja sakit, berhadapan dengan keradangan sakit sendi pada usia muda boleh membuatkan pesakitnya murung dan menyendiri. Selalunya, masalah keradangan sendi atau arthritis dialami oleh generasi tua. Bagaimanapun, kebelakangan ini, orang muda yang berusia pertengahan 30an juga diserang arthritis.

Justeru, kebanyakan orang muda ini masih bekerja dan memiliki keluarga yang sedang membesar, tentu saja arthritis mengganggu kelancaran hidup.

Pakar Perunding dan Bedah Ortopedik, Trauma dan Penggantian Sendi, Pusat Perubatan Columbia Asia, Puchong, Dr Mohd Kamal Mohd Hisa, berkata arthritis adalah keradangan pada sendi yang bukan sekadar menyebabkan kesakitan malah menyebabkan sendi menjadi bengkak dan mengehadkan pergerakannya.
Dr Kamal berkata, secara umumnya arthritis kerap dikaitkan dengan orang tua. Arthritis yang dikaitkan dengan orang tua biasanya disebabkan faktor usia yang dikenali sebagai osteoarthritis. Ia paling biasa ditemui di kalangan mereka yang berusia lebih 60 tahun.

“Bagaimanapun, sejak kebelakangan ini orang muda juga ramai yang berhadapan dengan arthritis, tidak kira lelaki atau perempuan. Di antara faktor penyebab arthritis pada orang muda adalah kecederaan pada sendi akibat kemalangan jalan raya, aktiviti sukan lasak, terjatuh dan aktiviti yang boleh menyebabkan tekanan pada sendi secara berterusan,” katanya.

Beliau berkata, kerosakan pada sendi juga boleh berlaku akibat keadaan yang dipanggil ‘Avascular Necrosis’ (kehilangan bekalan darah pada tulang yang menyebabkan ‘keruntuhan’ tulang atau sendi) terutama pada sendi tulang pinggul.
“Avascular necrosis selalunya disebabkan oleh pengambilan ubat steroid dalam tempoh jangka masa yang lama seperti mereka yang menghidapi penyakit asma atau lelah. Selain itu, ia juga terjadi pada mereka yang mengambil minuman keras secara tidak terkawal.

“Keadaan berat badan yang berlebihan pada usia muda juga boleh menyebabkan tekanan yang berlebihan dan berpanjangan pada permukaan sendi lutut dan sendi pinggul yang kemudian merosakkan sendi,” katanya.

Dr Kamal berkata, kerosakan sendi juga boleh berlaku di kalangan orang muda yang berhadapan penyakit seperti rheumatoid arthritis, systemic lupus erythematosus (lupus), gout dan tuberculosis.

“Selain faktor usia, faktor risiko lain yang boleh menyebabkan arthritis termasuk berat badan yang berlebihan dan kecederaan pada sendi. Ia boleh menyebabkan tekanan yang berpanjangan pada permukaan sendi terutama sendi lutut dan sendi pinggul yang merosakkan sendi. Faktor genetik tidak memainkan peranan langsung dalam penyakit arthritis,” katanya.
Gejala

Gejala utama arthritis adalah keradangan pada sendi. Pada peringkat awal sendi akan berasa sakit, bengkak, panas di sekeliling sendi, pergerakan sendi menjadi terhad dan kulit pada permukaan sendi menjadi kemerahan.

Dr Kamal berkata, pada peringkat serangan lanjut, sendi akan rosak dan menyebabkan kesakitan yang berpanjangan, pergerakan sendi menjadi lebih terhad dan otot di sekeliling sendi mengecil.

Sendi yang boleh terbabit adalah seperti sendi jari tangan, sendi pergelangan tangan, sendi lutut, sendi pinggul, sendi buku lali dan sendi bahu.

Osteoarthritis dan rheumatoid arthritis (RA) tidak boleh disembuhkan. Justeru, rawatan yang diberikan biasanya bertujuan untuk mengawal simptom penyakit dan mengelakkan keadaan penyakit menjadi bertambah teruk.

Beliau berkata, dalam kes jenis arthritis yang lain, ia boleh ditangani melalui ubat-ubatan manakala rawatan pula bergantung pada penyebab arthritis itu.
Sumber http://mzyhutnet.spaces.live.com/blog/cns!ACD413CF608F778B!1583.entry

Sunday, May 30, 2010

OA and me


23-29 Mei warded because of osteoathritis. Rawan sendi lutut kanan dah xd langsung. Sakit tak yah cerita la...ini kesinambungan dari rheumathoid athritis yang dihidapi. Now I am on glucosamine and fisioterapi. Banyak anugerah Allah tarik balik so be grateful of what u have. Nikmati hidup the fullest.

Thursday, May 13, 2010

Cara menjadi kurus mengikut Islam

Ibadah puasa sebenarnya boleh membantu menjaga kesihatan termasuk mendapat dan mengekalkan bentuk badan yang menarik. Dengan kata lain, puasa boleh membantu menguruskan badan. Puasa kini bukan sahaja diamalkan oleh penganut agama Islam, ia sudah mula mendapat perhatian penganut agama lain.

Bagi kita puasa sudah menjadi sebahagian daripada kewajipan yang perlu kita laksanakan namun bagi mereka yang bukan beragama Islam, mereka menganggap puasa adalah salah satu cara yang amat berkesan untuk mengurangkan berat badan.

Puasa dan kesannya terhadap berat badan memang ketara jika kita mengamalkan puasa yang sebenarnya dan mengikut aturan makan terutamanya sewaktu berbuka puasa dan bersahur dengan betul seperti yang disarankan dalam Islam.

Untuk mendapatkan bentuk badan yang ideal melalui amalan berpuasa ini, kita jangan mengambil makanan mengikut nafsu sebaliknya ambillah makanan mengikut keperluan tubuh badan. Seelok-eloknya apabila berbuka puasa, makanan yang diambil perlulah bergantung pada keperluan individu. Anda dinasihatkan mengambil lebih buah-buahan dan sayur-sayuran sewaktu berbuka puasa. Pengambilan makanan yang mengandungi nilai kalori yang tinggi, berlemak dan berkarbohidrat juga perlu dielakkan.


Puasa Isnin & Khamis

Kerana banyaknya hikmah dan kebaikan berpuasa terhadap kesihatan kita, maka umat Islam juga digalakkan berpuasa walaupun bukan di sepanjang bulan Ramadan. Dalam Islam ada dinyatakan petua untuk kekal sihat dan panjang umur adalah dengan melakukan amalan puasa sunat setiap Isnin dan Khamis setiap minggu.

Puasa sunat ini jika kita amalkan seperti yang telah ditetapkan ia akan membantu kita mengawal kalori dan menguatkan daya ketahanan asalkan tidak mengambil terlalu banyak makanan berlemak dan manis. Namun ini bukan bermakna anda tidak boleh langsung mengambil makanan manis, cuma gantikan makanan manis itu dengan memakan buah-buahan, serat dan jus buah-buahan yang dibuat sendiri. Jus yang dibuat sendiri seeloknya tidak diletakkan gula yang banyak, lebih baik jika tidak diletakkan langsung. Biarkan ia rasa manis secara semulajadi.

Sewaktu menyediakan dan mengambil makanan untuk berbuka puasa juga seharusnya dibanyakkan makanan berprotein, telur, susu dan masakan yang dikukus. Di sini kita boleh mengambil iktibar daripada Rasululllah s.a.w. Mengapa nabi sunatkan kita berbuka puasa dengan mengambil buah kurma terlebih dahulu? Sebenarnya dari sudut diet, mendahulukan buah kurma adalah baik untuk kesihatan. Selepas itu barulah diikuti dengan mengambil makanan lain seperti roti atau nasi. Pengambilan makanan yang mengandungi banyak santan dan makanan bergoreng wajar disingkirkan dari senarai menu anda.


Makanan yang panas dan pedas

Antara menu terbaik untuk berbuka puasa adalah asam laksa kerana ia mempunyai protein melalui kuah ikannya. Ataupun sup sayuran yang mengandungi pelbagai jenis serat. Asam laksa sangat baik kerana kuahnya mengandungi nilai protein yang tinggi hasil daripada campuran isi ikan dan sayur-sayuran.

Selain itu, kunyit dan temu lawak juga boleh membantu mengurangkan lemak. Begitu juga makanan pedas dan panas yang membantu membakar lemak. Kerana itu, bagi mereka yang ingin menguruskan badan, ambillah makanan yang bersifat panas dan pedas.

Selain berbuka, bersahur juga penting. Walaupun anda hanya berpuasa sunat. Sahur sama sifatnya dengan sarapan pagi. Dalam carta kesihatan sarapan pagi tidak boleh diabaikan. Apabila bersahur, sama juga dengan berbuka. Lebihkan pengambilan buah-buahan dan protein. Ada orang gemar minum susu atau milo, tak mengapa asalkan ada protein.

Bagaimanapun amalan berpuasa sahaja masih tidak mencukupi untuk kita mengurangkan berat badan dan mendapat bentuk badan yang ideal. Tidak ada ertinya jika anda berpuasa tetapi dalam masa yang sama anda hanya tidur dan memerap di rumah.


Bersenam di waktu petang

Apabila anda berpuasa, anda juga masih boleh melakukan senaman. Namun masanya mungkin berlainan daripada biasa. Apabila berpuasa janganlah bersenam di awal pagi, perbuatan ini hanya akan menjadikan anda lebih cepat berasa lapar dan dahaga, sebaliknya buatlah senaman sekitar jam 5-6 petang. Walaupun anda akan rasa keletihan tetapi ia akan hilang sebaik sahaja anda berbuka puasa. Jarak antara masa anda bersenam dengan waktu berbuka juga sudah tidak jauh.

Alasan berpuasa untuk tidak bersenam tidak boleh diterima dalam konsep berpuasa mengikut cara Islam. Senaman yang anda lakukan ketika sedang berpuasa akan mempercepatkan lagi proses penurunan berat badan. Lemak-lemak di tubuh tidak akan terkumpul setempat sebaliknya akan pergi ke otot dan ia membantu mengurangkan rasa lapar. Satu daripada senaman yang bagus untuk anda laksanakan ialah senaman angkat beban di tangan yang membantu menguatkan otot dan tulang.

Sekiranya anda tidak berupaya untuk berjoging, berjalan kaki setengah jam sudah mencukupi. Bagi anda wanita, aktiviti memasak, mengemas rumah, membersihkan halaman ataupun turun naik tangga juga boleh dianggap senaman yang boleh membakar kalori.

Justeru sebagai Muslimah, anda tidak perlu bersusah payah dan mengeluarkan belanja yang besar untuk kelihatan kurus dan sihat. Hanya amalkan amalan berpuasa dan ikut peraturan yang dianjurkan dalam Islam. Insya-Allah anda akan memperolehi kedua-duanya iaitu, kurus dan pahala.

Komen ku : Nak seribu daya x nak seribu x daya la....hehehehe...

Wednesday, May 5, 2010

hari ni...

memang yakin sgt nak mula atkins tapi tak tau bila..........

petua-petua....

Dibawah ini ada beberapa cara untuk menurunkan berat badan yang berlebihan dan kempiskan perut.


1. Air limau nipis yang anda minum boleh menurunkan berat badan anda. Caranya: Sediakan dua biji limau nipis atau limau kasturi setiap hari, setelah itu perah airnya ke dalam gelas yang berisi dengan air sejuk, masukkan ke dalam peti sejuk. Setelah itu bolehlah dijadikan air minuman setiap kali selepas anda makan tengahari dan makan malam. Cara ini boleh diikuti dengan senaman ringan. Amalkanlah meminumnya selama sebulan, berat badan anda akan beransur turun.


2. Ambil 3 sudu besar serbuk teh cina dan rendam dalam air. Tapis dan campurkan dengan air perahan limau nipis. Amalkan selalu meminumnya 2 kali sehari iaitu sebelum sarapan dan sebelum tidur.


3. Jika anda mengalami masalah berat badan, air asam jawa baik dijadikan minuman harian. Air asam jawa akan mengurangkan kadar lemak dalam badan anda. Caranya: Ambil sebuku asam jawa, ramas ke dalam air sebanyak segelas. Masukkan ke dalam peti sejuk, anda jadikan minuman, selepas anda makan tengahari atau makan malam. Amalkan setiap hari, anda akan dapati tubuh anda akan bertambah segar dan langsing.


4. Selepas makan amalkan meminum Teh Hijau atau Teh Cina tambah dengan serbuk Kayu Manis dan Madu


5. Untuk mengelakkan badan menjadi gemuk selepas bersalin, cuba petua berikut :

  • Ambil 5cm halia bara ( Halia Cina ), 10 biji lada hitam, 30 ekor ikan bilis.
  • Tumbuk kesemua sehingga lumat.
  • Perahkan air Limau Nipis.
  • Dan makanlah bersama nasi panas waktu pagi dan malam, setiap hari sewaktu dalam pantang.

6. Mengurangkan buncit - Bagi lelaki yang mengalami masalah perut buncit, anda boleh mencuba petua ini iaitu ambil sedikit kapur makan dan sebiji limau purut yang telah di perah jusnya. Kapur dan limau tadi dicampur dan digaul hingga sebati. Amalkan sapu disekeliling perut sebelum masuk tidur biarkan kering sehingga pagi.


7. Mengempiskan Perut - Petua yang mudah dan kos yang murah. Anda perlu mengambil limau nipis yang telah dicampur dengan teh tanpa gula untuk tiap-tiap hari kemudian diminum. Amalkan meminum air ini dan insyaallah perut anda yang buncit akan menjadi kempis. Petua ini untuk orang yang tiada mengidap sebarang penyakit.


8. Kempiskan Perut Anda - Nak kempiskan perut senang aje, ambil air limau nipis dan campur dengan kapur sirih. Lumurkan atau sapu dekat perut, amalkan setiap malam. Insyaallah perut anda akan lebih menarik.

Gemuk punca penyakit

Kurangkan berat badan

MONTEL, gemuk gempal, gendut atau apa-apa saja gelaran yang diberi, apa yang pasti ‘fenomena’ berat badan berlebihan merupakan masalah yang melangkaui sempadan agama, bangsa, warna kulit mahupun negara.

Gemuk bukan sekadar menjejaskan penampilan diri malah lebih mustahak ia kerap dikaitkan dengan masalah kesihatan terutama apabila berat badan mencapai tahap obesiti.

Masalah tersebut amat berkait rapat dengan gaya hidup terutama dari segi tabiat pemakanan yang tidak sihat sehingga mendorong kepada timbulnya frasa baru ‘mati bukan kerana tak makan tapi mati kerana terlebih makan’.

Begitu pun hasil kajian terbaru oleh sekumpulan penyelidik di Britain baru-baru ini, mungkin membuat sebahagian daripada mereka yang menghadapi masalah tersebut mula memeriksa semua tabiat pemakanan mereka atau berkira-kira untuk mendaftar di mana-mana gimnasium atau pusat kecergasan.

Ini kerana, hasil kajian oleh kumpulan penyelidik dari Universiti Oxford itu mendapati risiko obesiti sama bahayanya dengan merokok iaitu boleh memendekkan jangka hayat hidup seseorang.

Kumpulan penyelidik tersebut telah menjalankan sebanyak 57 kajian yang meliputi beberapa kawasan di Eropah dan Amerika Utara.

Kajian tersebut melibatkan seramai sejuta orang dan tempoh penyelidikan telah berlangsung selama 10 hingga 15 tahun.

Dalam tempoh tersebut, didapati lebih kurang 100,000 orang yang terlibat dalam kajian telah meninggal dunia.

Menggunakan kaedah ukuran indeks jisim badan (BMI) iaitu ukuran yang membahagikan berat seseorang dalam kilogram dan ketinggian dalam meter untuk menentukan tahap obesiti, para penyelidik tersebut mendapati jumlah kematian paling rendah pada manusia yang mempunyai BMI 23 hingga 24 iaitu ukuran normal berat badan ideal.

Dalam satu kenyataan rasmi mereka menyatakan, golongan yang mempunyai berat badan berlebihan mempunyai BMI daripada 25 hingga 29. Manakala bagi yang mengalami obesiti pula, BMI mereka melebihi 30.

Kajian tersebut yang telah diterbitkan bagu-baru ini dalam jurnal perubatan yang diberi nama Lancet. Jurnal perubatan tersebut telah dibiayai oleh Majlis Penyelidik Perubatan Britain, Pertubuhan Jantung Britain, Penyelidikan Kanser UK dan beberapa persatuan kesihatan lain.

“Jika anda terasa berat badan anda semakin naik, inilah masanya untuk mengurangkan berat badan,” ujar salah seorang penyelidik, Sir Richard Peto.

Peto yang juga ahli statistik dan profesor di universiti yang sama menemui fakta bahawa mereka yang mempunyai BMI 30 ke atas kehilangan tiga tahun daripada umur mereka sepatutnya hidup.

“Mereka yang mempunyai BMI lebih daripada 40 akan kehilangan 10 tahun jangka hayat hidup, jumlah risiko yang sama dengan golongan yang kuat merokok,” jelas Peto lagi.

Sementara itu, ketua projek penyelidikan yang juga seorang pakar epidemiologi di universiti berkenaan mendapati, sebanyak 50 peratus mereka yang mengalami obesiti akan mati lebih cepat daripada mereka yang mempunyai berat badan normal.

Dia juga mengeluarkan kenyataan bahawa kebarangkalian mereka yang mengalami obesiti untuk mati kerana penyakit seperti sakit jantung, kencing manis, sakit buah pinggang atau masalah paru-paru adalah sebanyak dua pertiga. Manakala satu daripada enam orang yang obesiti akan mati disebabkan kanser.

Salah seorang penyelidik lain pernah berkata bahawa sedikit kenaikan di dalam BMI sudah memadai untuk meningkatkan risiko penyakit kardiovaskular dan kanser.

Keputusan hasil kajian terbaru itu nyata bercanggah dengan satu kajian terdahulu oleh kumpulan penyelidik berbeza, yang menyatakan bahawa golongan yang mempunyai berat badan berlebihan hidup lebih lama daripada mereka yang kurus dan mempunyai berat badan normal.

Bagaimanapun kajian tersebut telah disangkal kerana ia adalah kajian yang telah dibuat antara tahun 1975 hingga 1985 dan kesimpulan tersebut tidak lagi relevan untuk zaman ini.

Kadar peningkatan obesiti semakin mendadak di barat dan menjadi punca utama masalah jantung di barat.

“Adalah diharapkan orang ramai menyedari tentang risiko penyakit yang akan menyerang jika mereka mengalami obesiti dan mengambil langkah segera untuk mengurangkan berat badan dengan cara yang sihat”.

Sumber : Utusan Malaysia

Sunday, April 25, 2010

Luka

setiap hari
dilukai
dan terus dilukai
tapi
selera tetap ada
dan bertambah gemuk

Monday, April 19, 2010

my weekend

Weekend pegi PC Fair.
Dapatla 2 benda ni.
Diet ?
Down to drain...huhuhu...

Thursday, April 15, 2010

Nasi Kebuli

Hari ni makan nasi lagi...
bfast dgn nasi dan ikan singgang.
Tak abis.
Tekak tak leh terima.
Lunch Nasi Kebuli.




Menurut tenet...

Nasi Kebuli is the special rice dish of Kampung Jeram Landak, a quaint kampung in the Kuala Lipis District of Pahang.

This special rice dish can also be found and is also popular with the surrounding villages of Budu, Jelaik Tanjung Besar and Kampung Hulu and Kuala Medang, all in the district of Kuala Lipis.

Komen : Bukan nak ckp. Tapi memang sedap. Tupasal la bila timbang cecah angka 8 je...7 dah ilang...kuakuakua....

Abesh impian nak jadi cam ni ha....






Adoiyai...

Diet...tak nentu...
Keje? ---sibuk...
Duit ? ---- tak berapa nak ada.... adesh...

Artikel untuk difikir2kan...

CARA UNTUK KURUS DENGAN BETUL

1. JANGAN BERLAPAR
Makanan memberi kita tenaga dan bila kita menggunakan tenaga kurang dari apa yang kita ambil, tubuh akan terkejut. Tubuh akan mula membakar 'muscle'(otot) untuk menggantikan makanan. Ini menyebabkan kadar metabolisma tubuh menjadi rendah. Bila a
nda tidak tahan berlapar, pada kebiasanya anda akan makan dengan lebih banyak. Pada masa ini, walaupun tahap pengambilan makanan anda telah kembali ke paras normal, tetapi metabolisma tubuh masih lagi rendah. Ini menyebabkan ia tidak membakar kalori pada tahap yang sama lagi


2. AMBIL SESUATU YANG PAHIT SEBELUM MAKAN
Minumlah kopi dan kumur be
berapa saat sebelum makan. Cara ini menyebabkan tekak terasa pahit dan menghantar isyarat melalui otak bagi menggalakan rembesan enzim dan asid HCL. Kekurangan enzim dan asid HCL di dalam perut boleh menyebabkan ketidakcekapan penghadaman.


3. MINUM 8 GELAS AIR SEHARI
Air mengurangkan selera makan anda secara semulajadi dan membantu badan memetabolisma simpanan lemak di dalam tubuh. Sebelum makan makanan yang berat-berat, cuba minum air, pasti anda tidak akan makan dengan banyak.


4. ELAKKAN MINUM MINUMAN YANG BERGAS
Minuman bergas biasanya mengandungi 7-8 sudu gula dan tidak baik untuk kesihatan tubuh.


5. KURANGKAN PENGAMBILAN GARAM
Pengambilan garam yang tinggi menggalakan penangkungan
air. Mengurangkan pengambilan garam bermakna badan anda menangkung sedikit air. Ini bermakna anda kurang berat yang disebabkan air.


6. AMBIL SARAPAN PAGI

Anda juga boleh menurunkan berat badan dengan pengambilan sarapan pagi. Menurut satu kajian, mereka yang tidak mengambil sarapan pagi lebih cenderung untuk gemuk berbanding dengan mereka yang mengambilnya.

Bagaimana ia terjadi? Sarapan pagi menstabilkan hormone dan paras gula di dalam darah. Kadar metabolsima juga meningkat untuk membakar kalori.


7. MAKANLAH DENGAN PERLAHAN-LAHAN
Nikmatilah makanan dengan perlahan-lahan dan jangan gopoh. Kerana apabila kita makan secara perlahan-lahan, tubuh akan menghantar isyarat menunjukan kepuasan.


8. KUNYAH MAKANAN KEPADA CEBISAN LEBIH KECIL
Kunyahlah makanan kepada cebisan lebih kecil sebelum menelan kerana dengan cara ini ia lebih mudah dihadam.


9. MAKAN SIKIT TAPI BANYAK KALI

Biar makan kerap dengan kuantiti yang sedikit daripada makan hanya sekali, dua tetapi dengan kuantiti yang banyak.


10. ELAK MAKANAN RINGAN
Jika anda terasa ingin makan snek atau makanan ringan, beruslah gigi anda atau kunyahlah gula-gula getah. Rasa mint atau berangin di mulut akan membantutkan selera anda.


11. Kurangkan pengambilan marjerin, butter dalam makanan anda. Kalau boleh, usah ada di dalam peti ais anda.


12. MAKAN DILUAR
Apabila makan di restoran atau gerai , pesanlah air limau nipis atau jus oren kerana minuman masam menggalakan pembakaran lemak. Mintalah minuman yang kurang gula.


13. Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber t
erbaik untuk vitamin, mineral dan serat dan kandungan lemak yang rendah.


14. TIMBANG
Jangan timbang berat badan anda setiap hari kerana anda tidak akan nampak perubahannya. Jika anda minum banyak, dan waktu itu anda timbang berat badan yang pastinya meningkat, mungkin anda akan berputus asa untuk berdiet


15. AMBIL MAKANAN YANG BEREMPAH
Sesetengah rempah seperti cili, biji sawi, didapati boleh membakar kalori. Penambahan lada hitam bukan sahaja meningkatkan penghadaman, ia juga meningkatkan pembakaran lemak.


16. PILIH MAKANAN YANG BERASASKAN BIJIRIN DAN KEKACANG.
Bijirin penuh adalah sumber utama tenaga. Bijiran dan hasil bijirin banyak mengandungi karbohidrat kompleks, protein, vitamin, mineral dan sedikit lemak.


17. SIMPAN SATU DIARI
Simpan satu diari makanan boleh berpengaruh besar dalam proses penurunan berat badan. Rekodkan dalam sehari, berapa kali anda makan dan berapa banyak, tahap kelaparan yang memerlukan anda makan, dan perasaan
anda ketika makan. Diari makanan boleh membuatkan anda peka kepada keinginan makan anda. Setelah beberapa lama membuat catatan, perhati dan kenal pasti di mana anda boleh membuat atau perbaiki tabiat pemakanan anda kepada yang lebih sihat. Diari ini juga boleh membuatkan anda lebih fokus dan lebih komited terhadap pelan diet anda. Mulakan diari makanan anda dan rajin-rajinlah membuat catatan.


18. TUMPUKAN PERHAT
IAN UNTUK SIHAT, BUKAN KURUS!
Ramai orang lebih berjaya dalam penurunan berat badan dalam jangka masa panjang apabila mereka menukar motif mereka daripada untuk kurus kepada untuk kekal sihat dan segar. Tukarlah fikiran anda untuk memikirkan dan memilih makanan apa yang boleh menyihatkan tubuh badan.


19. MEMASAK MAKANAN
Cara memasak paling baik untuk mengurangi jumlah kalori dalam makanan adalah merebus memanggang atau mengukus. Khusus untuk sayuran, anda boleh menumisnya dengan sedikit minyak(misalnya satu sudu minyak masak). Hindari minyak atau lemak haiwan.


20. MEMILIH HIDANGAN
Ketika memilih piring makanan , ambilah piring yang rata dan bukan piring cekung. Ambil sayuran dahulu untuk memenuhi piring, kemudian baru nasi dan yang terakhir, lauk dagingnya. Jika ingin tambah, hanya sayuran yang boleh anda ambil. Jangan lupa, makanlah di meja makan dan jangan di sembarang tempat apa lagi sambil menonton tv. Sebab, makin menarik program tv, semakin banyak makanan ringan yang anda habiskan!


21. BERJALAN JALAN SELEPAS MAKAN
Selain memberi peluang makanan untuk turun , kebiasaan berjalan-jalan sesudah makan akan membantu menghabiskan sebahagian kalori dari makanan itu. Setiap 25 langkah anda berjalan satu kalori akan diguna. Lebih-lebih lagi anda menaiki tangga. Tentu saja semua ini harus dilakukan dengan santai kerana perut anda baru saja terisi.


22. BERBELANJA
Khusus bagi kaum wanita, yang juga perlu diperhatikan adalah tabiat berbelanja dan memasak. Seelok-eloknya, tidak berbelanja semasa perut kosong. Rancanglah perbelanjaan sesuai dengan keperluan. Jika ingin membeli makanan, kunjungilah dahulu gerai buah dan sayuran. Gerai makanan segera harus anda kunjungi paling akhir sekali jika memang benar-benar memerlukannya.


23. GERAKKAN PUNGGUNG
Untuk mengempiskan perut , gerakan punggung yang ringan tetapi lama akan lebih efektif. Latihan dapat dilakukan dengan alat seperti untuk permainan hula hoop. Gerakan ini mungkin boleh disamakan dengan gerakan penari gelek, dangdut atau hula-hula yang memiliki perut lebih kecil dan cantik.


24. PENGGUNAAN GULA

Kurangkan pengambilan gula kerana setiap satu sudu gula mengandungi 32 kilokalori.


25. Beberapa aktiviti fizikal yang mudah untuk langsing:-

- Jalan cepat. Gunalah kasut yang cukup selesa dipakai agar kaki tidak melecet dan sihat
- Gunakan tangga untuk naik ke tingkat atas. Jika terlalu tinggi, naik tangga untuk beberapa
tingkat, kemudian sambunglah denagan menaiki lif
- Renang adalah latihan menyeluruh. Berenang dengan laju dengan nafas yang dalam
- Bersenam atau peregangan, sangat baik bagi otot-otot dan sendi-sendi yang kaku. Melenturkan otot dapat melancarkan peredaran darah
- Tunggang basikal dan kayuh perlahan-lahan tetapi dalam tempoh yang lama. Ini dapat mencantik dan merampingkan peha.


Tuesday, April 13, 2010

As days passed by...

Hari berlalu...x d menu update. Hari ni red flag. Dan my Atkins down to drain.

Thursday, April 8, 2010

MY WISH LIST

Canon Powershot SX210 IS

NOKIA N86

2 dulu la...more to come later...hehehe...

Diet cara Dzul.

Salam...masih dalam usaha mendietkan diri dan makin tegar nampaknye myself. If I wanna say dat I am so busy, PM busy pun leh update fb SO itu bukan alasannye melainkan malas la penyakitnye...
Actively browsing dan tiap2 hari ketagih baca blog orang as a silent reader. While blogwalking I found out a blog yang quite interesting ~ www.taknakgemuk.blogspot.com. This young fella proposed atkins diet dan DIA MEMANG DAH KURUS...
Me? adoiyai...kununnye nak cuba la tak nak makan carbs etc tapi hampeh...
Mari megulas diet...
4th April ~ reading Dzul 's blog - wah terujanya...nak cubala... dia kata "Atkins Diet ada 4 fasa :
1. Induction (permulaan dan pengenalan) 2 minggu atau lebih, mengikut keadaan dan berat badan.
2. Ongoing Weight Loss (penyusutan berat berterusan)
3. Pre-maintenance
4. Lifetime Maintenance

Induction ialah bahagian yang paling penting dalam atkins kerane ia ialah tapak asas kepade diet ini.

Untuk induction,20 gram karbohidrat sehari sahaje dibenarkan..

Biasenye penurunan berat badan yang mendadak akan berlaku ketike induction,dan lebih bagus jike diteruskan berterusan untuk jangke mase yg lame...

Semasa 2 Minggu Induction:

1.) Elakkan NASI, MI, MIHUN, LAKSA, LAKSANM, SPAGETTI, FETTUCINI, VERMICELLI, KUEW TIAU dan yang sebangsa dengannya.

2.) Elakkan Roti, roti berserat, roti bun, rotiBoy, roti canai, roti jala, roti bakar, roti pastries dan apa2 yang sebangsa dengannya. (wow,sedapnye roti jala...huhu)

3.) Elakkan Gula - gula pasir, gula melaka, gula merah, madu, gula-gula dan apa-apa yang bergula tinggi.

4.) Elakkan Buah-buahan (lepas 2 minggu baru makan siket...siket je....x termasok buah dadu..)


5.) Elakkan minuman bergula, jus buah-buahan, air bergas (coke, pepsi, 100plus, etc)

6.) Elakkan snek seperti Twisties, biskut manis, nachos, popcorn, jeruk manis.

7.) Elakkan segala bentuk kacang untuk 2 minggu. Tak kira kacang biasa, gajus, kuah kacang, dhal,ataupun kacang je soklan exam....

8.) Elakkan makanan berproses seperti kentang goreng, bebola ikan, bebola sotong.

9.) Elakkan makanan bertepung seperti kek, biskut, kuih-muih.

********************************************************

Boleh Makan:

1.) Ayam - panggang, steam, bakar, sup, satay, digoreng tanpa tepung.

2.) Semua ikan - sama macam ayam, boleh grill, steam, goreng tanpa tepung. Tak kira ikan salmon, pari, tenggiri, terubok, ikan bilis...

3.) Semua daging - rusa, lembu, kambing - buat steak, satay grill, sup ekor, daging bakar, disalai... asalkan halal.

4.) Udang - bakar, tomyam, goreng dgn cili boh, etc. Elakkan sotong coz karbohidrat tinggi.

5.) Sayur, terutamanya sayur hijau. Kurangkan lobak merah, elakkan kentang. Lagi hijau, lagi bagus, macam sawi, bayam, salad, timun...

6.) Keju jenis cheddar, mozarella, parmesan. Limit kepada 2-3 keping sehari.

7.) Air kosong, air mineral -minum 8 gelas atau lebih sehari untuk elakkan sembelit.

8.) Nak makan burger? Buang roti bun atas dan bawah, makan daging burger dengan sayur dan mayonis kat dalam je...

9.) Pizza? Makan topping kat atas je, roti kat bawah tu kasi orang yang tak perlu diet...

10.) Makan supplement dan vitamin seperti spirullina dan multi-vitamins untuk menambahkan lagi tenaga dan kuatkan daya ketahanan badan.

Diingatkan! Air bole cepatkan proses pembakaran kalori..so,minum!!! Banyak!! Air kosong k...


Jangan lupa makan sarapan, tengahari dan makan malam. Makan malam sebelum jam 9 malam. Jangan ponteng makan!

Contoh sarapan / Breakfast
1.) Telur rebus - 1 biji - (0.6 grams carb)
2.) Chicken slice - 2-3 keping - (0.0 grams carb)
3.) Air suam - 1-2 glass - (0 gram carb)
4.) Keju - 2 keping - (1 gram carb)

Makan Tengahari / Malam
1.) Ikan panggang - 1-2 keping - (0 gram Carb)
2.) Sup Ayam - 1 mangkuk - (0.5 - 1 gram Carb)
3.) Ayam goreng - 1-2 ketul - (0.5 - 1 gram Carb)
4.) Sayur-sayuran hijau - 1 mangkuk - (1 - 3 grams Carb)
5.) Telur goreng - 1-2 biji - (1 - 1.5 gram Carb)


Carb = Karbohidrat
Jangan lebih drp 20 grams Carb sehari kalau nak kurus!

Nasi - 1 pinggan penuh = 88 grams Carb !
Nasi - 1/2 pinggan (nasi separuh) = 44 grams Carb.
Nasi - 1/4 pinggan = 22 grams Carb.
Mee (mihun/spagetti/laksa/laksang/fettuccinni) = 10 - 100 grams Carb (meehoon paling rendah Carb = lebih kurang 10g sepinggan)

InsyaAllah, try diet ni selama 2 minggu,hasil yg mendadak akan kelihatan...fuyoh!
MAKA...

5th April dgn semangatnye akak memulakan proses induction LOL..
breakfast - makan sambal tempe dan ayam goreng je huahuahua
minum teh o ais ~ yang ni x leh patutnye sbb gula
Masuk kol doblas mula rasa pening dan lapar nak mati...adoi...separuh sedar makan roti sosej yg dijual dlm bilik guru. Habes...
Balik umah lagi hancor. Makan buah mangga kecik dlm 3 bijik...mind u buah ni x leh, manis.
Jam 6 terus kantoi ~ makan nasi, sup perut dan sotong goreng kunyit serta air tembikai. Jadinye induction failed...tunda esok...

6th April ~ pagi2 dah makan bihun, ikan sambal dan telur mata...kantoi. Minum teh o ais
tengahari roti daging blackpepper, malam nasi separuh, ikan dan sayur. @nd day pon failed.

7th ~ breakfast dah makan nasi,ikan baung masak cili padi dan sayur, tengahari sosej 2pcs, balik umah tibai nasi lauk kari ikan tenggiri. Siap tambah lagi...

8th ~ breakfast nasi separuh,ayam goreng,kuih seri muka sepotong dan teh o ais, tengahari makan nasik lagi dan telur goreng sbb ptg ni ada kelas tambahan, senja makan nasi,hati dan tempe.

REFLECTIONS.
Ala diet tak berlaku dgn baik. dari DIET ATKINS jadi DIET PUMPKINS...hohoho....Bagi semangat sket..

Tuesday, March 2, 2010

Kenapa anda jangan jadi gemuk...

I came across a very interesting article to share with all of u. Credit to the writer. Artikel ini memang dicopy 100% dari www.unwanted86.blogspot.com

KENAPA ANDA JANGAN JADI GEMUK

Bagi setiap orang tahap gemuk mungkin berbeza. Aku pun tiada skala yang khusus untuk bagitahu bagaimana tahap gemuk diukur.
bagaimanapun, untuk memudahkan, gemuk pada pandangan aku adalah mereka yang tergolong dalam kategori overweight dan obesiti.
Golongan ini mempunyai Body Mass Index (BMI) melebihi 25
Bagi mereka yang tidak tahu berapakan BMI sendiri, bolehlah rujuk disini.BMI calculator
Adakah menjadi satu kelebihan atau kekurangan apabila tergolong dalam golongan yang gemuk/berbadan besar.?
Mengikut pendapat aku, berbadan besar merupakan satu kekurangan dan akan membawa kepada banyak lagi masalah lain samada kepada diri sendiri atau orang lain.

Untuk post ini aku kecualikan orang yang berbadan besar disebabkan penyakit. Sebab itu memang bukan kehendaknya untuk sakit. Tetapi untuk post ini, aku tujukan kepada mereka yang berbadan besar disebabkan pemakanan. Ini kerana bagi aku pemakanan bukanlah satu alasan yang kukuh untuk orang berbadan besar katakan mereka memang dilahirkan dengan berbadan besar.

Berikut adalah sebab yang aku senaraikan,
Kenapa Anda Jangan Jadi Gemuk.


Kesihatan


Kesihatan merupakan antara masalah utama yang mudah dihadapi oleh orang gemuk. Terlalu banyak penyakit yang disebabkan obesiti. Terbaru, kes selsema babi juga mudah berisiko menjangkiti orang yang berpenyakit, salah satu daripadanya adalah mereka yang mengalami obesiti.Penyakit² lain seprti diabetis, darah tinggi dan serangan jantung juga mudah diperolehi.


Join program
Bagi mereka yang berbadan besar, untuk join program yang tidak melibatkan aktiviti yang lasak, tentu tidak menjadi masalah sangat. Tetapi cuba bayangkan kalau aktiviti melibatkan memanjat, emndaki, berlari, melompat dan banyak lagi. tentunya bagi mereka yang berbadan besar amat sukar bagi mereka untuk mengikuti aktiviti ini. Bagi yang aktiviti melibatkan kumpulan, semestinya juga akn membawa masalah kepada kumpulan tersebut.


Sukan
Tidak ramai orang gemuk yang boleh bersukan. terlalu sedikit kalau dibanding kan dengan orang yang bersukan. Sebutlah sukan apa sahaja, boleh dikatakan 90 peratus sukan tidak sesuai dengan orang yang berbadan besar. Hanya sukan tertentu sahaja yang memerlukan orang yang berbadan besar seperti tarik tali. Yang lain², semuanya adalah kekurangan bagi mereka yang berbadan besar.


Kesukaran mendapatkan kerja.

Kebanyakan majikan, mereka inginkan pekerja yang aktif dan senang bergerak sana sini. Dan manjadi orang yang gemuk adalah satu kekurangan apabila melibatkan kerja yang perlu bergerak pantas.Jika ada dua pilihan pekerja yang sama bagus, seorang gemuk, dan seorang biasa. Kemungkinan untuk majikan mengambil orang yang biasa adalah lebih tinggi.


Naik kenderaan

Kenderaan juga merupakan masalah yang selalu dialami oleh orang berbadan besar. Kalau naik lori tak pe la, kalau naik kereta kancil tentu agak sukar untuk 'balance'. Kalau naik motosikal, orang besar akan membawa beban yang lebih kepada motosikal. Kesannya absorber cepat rosak, tayar mudah botak dan tayar mudah bocor.


Kerusi.
Kebanyakan kerusi yang direka adalah direka berdasarkan standard. Kerusi mungkin boleh ditinggikan atau direndahkan, tetapi kerusi tidak boleh laras untuk dibesarkan. selain itu, kerusi juga menjadi masalah utama apabila berada di kedai makan. Kalau kerusi jenis aluminium ok la. Kalau kerusi yang jenis plastik, kemudian buruk pula.Kemungkinan untuk kaki patah adalah tinggi. Dan aku pernah melihat kerusi plastik patah apabila diduduk oleh orang yang gemuk.


Mudah diejek.
Kalu berada di alam dewasa, mungkin situasinya berbeza. Kerana kebanyakkan adlah sudah matang. tetapi kalau di sekolah rendah atau di kampung², orang gemuk adalah antara yang paling senang untuk di ejek. samda panggil boroi, gemuk, gajah dan pelbagai lagi gelaran.


Cepat tersinggung (terasa)
Sebenarnya aku tidak dapat pastikan perkara ini seratus peratus. tetapi berdasarkan pengalaman aku sendiri, kebanyakan orang gemuk yang aku jumpa dalah jenis mudah terasa.Aku tidak tahu samada itu kebetulan atau tidak.Perempuan terutamanya .Cuba jumpa perempuan dan kata "weh, gemuknya ko". konferm terasa.


Penampilan tidak menarik.

bagi perempuan, penampilan adalah antara perkara yang penting. Biasanya penampilan mencerminkan bagaimana penerimaan orang terhadap mereka. Bagi yang berbadan besar, sukar untuk mereka tampil menarik. Banyak yang tidak kena. Pakai baju kurung nampak besar, pakai sendat nampak lemak. Semuanya tidak menjadi. Nak jadi model.? Sukar sekali.


Rendah diri.
Banyak mana orang gemuk yang dengan bangganya kata mereka hebat. Tidak ramai. Kebanyakkan adalah berada rendah diri. Tidak kira la lelaki atau perempuan. Memang meraka akan senang terasa untuk rendah diri. Lagi² perempuan kerana mereka adalah jenis yang pentingkan penampilan.


Sukar mencari saiz pakaian
Mencari pakaian yang sesuai merupakan antara masalh yang di alami oleh orang yang berbadan besar. Kalau dipasaraya, mungkin tida masalah. Tetapi kalau dilihat secara keseluruhan samada baju program atau baju bundle atau lain², sukar mencari saiz yagn bersesuaian dengan orang yang berbadan besar.

Sukar mencari pasangan

Betul, jodoh dan pertemuan di tangan tuhan. tetapi kita kena berusaha. Kalau tidak, tiadalah istilah mengorat.:). Bagi lelaki, mungkin masalah yagn dialami tidaklah begitu besar. Tetapi bagi perempuan yang berbadan besar, untuk menjumpai pasangan adalah satu perkara yang paling bermasalah. Ini kerana, realitinya, lelaki tidak berminat dengan perempuan yang berbadan besar. Ya, itulah realitinya.

-----------------------------------------------------------------

Apa yang aku post dari pandangan aku.aku tidak membuat rujukan dari buku atau pape. mungkin ada juga yang aku tahu dari pembacaan dan pengalaman aku sendiri.
tujuan aku buat post ini bukanlah hendak merendahkan sesiapa yang dalam golongan badan besar.
tetapi hakikatnya begitulah.
Banyak maslah yang dihadapi jika seseorang berbadan besar.
Berbadan besar adalah satu kekurangan, bukan kelebihan.
Bagi yang berbadan besar/gemuk. Anda perlu berubah..
Ya, anda perlu berubah.
Kalau anda kerap sangat makan, kurangkan makan.
Biar anda sengsara seketika untuk kurang makanan, daripada anda sengsara dikemudian hari.
Jangan terus rasa kecewa dengan kata² orang yang mengejek.
Kerana selagi anda tidak berubah, selagi itulah pandangan orang tidak akan berubah dan berterusanlah anda akan membawa masalah samada kepada diri sendiri atau orang lain.

Jangan harapkan pandangan orang untuk berubah dahulu, kerana anda (orang yang berbadan besar) patut berubah dahulu.

Harap rakyat Malaysia tidak jadi seperti warga Amerika yang mengalamai masalah obesiti yang teruk.