BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, December 10, 2010

Mengapa wanita gemuk sering murung.


Ada satu artikel menarik yang saya nak share dengan anda semua. artikel ni sya ambil dari http://shaffik.com/informasi/mengapa-wanita-gemuk-sering-murung/



Gemuk nya badan aku..Gemuknya aku. Macam mana ni? Arghh…..Mesti tak ada lelaki yang nak dekat dengan aku. Inilah fikiran-fikiran yang selalu membelenggu kepala otak wanita-wanita yang berbadan gemuk. Sifat terlalu rendah diri selalu mengatasi keyakinan dan membuatkan kehidupan dirinya suram. Mereka sering memencilkan diri dan tidak mahu bercampur gaul dengan kawan-kawan yang lain.

Persepsi ini selalu berlaku. Aku pasti ramai wanita-wanita yang berbadan besar atau gemuk selalu berfikiran sebegini? Mengapa ini semua terjadi? Aku senaraikan mengapa wanita berbadan gemuk sering kemurungan :

1) Selalu merendah diri dengan kemampuan masing-masing.Ingat, setiap manusia mempunyai kelebihan masaing-masing. Lagi banyak kamu merendah diri, lagi banyak peluang orang lain menindas kamu. Jadi ?

2) Selalu menyekat pemikiran mereka bahawa tiada lelaki yang nak dekat dengannya mereka. Jika itu jodoh anda, tiada siapa yang dapat menghalang. Tengok tak cerita “Dottie”.

3) Tidak jaga penampilan diri, kerana terlalu berserah kerana mereka gemuk dan tidak boleh bergaya seperti orang yang kurus. Ingat jika anda yang berbadan gemuk boleh nampak bergaya dari orang kurus, anda akan lebh di pandang tau.

4) Takut untuk berbicara dengan orang ramai. Takut apa yang di bualkan tidak di layan kerana mereka gemuk. (Bukan semua manusia sebegitu).

5) Mudah sangat berputus asa untuk terus kehidupan walaupun berbadan besar. “Gemuk akan mati cepat, gemuk tak boleh hidup lama. Aku gemuk mesti banyak penyakit.” Inilah pemikiran yang selalu dalam fikiran mereka. Tak semestinya berbadan besar tu pendek umur kan. Ajal dan maut di tangan Tuhan. Yang penting jaga kesihatan.

6) Mereka terlalu membiarkan perasaan malu menyelubungi diri mereka. Malu lebih tinggi daripada keyakinan. Macam mana? Inilah masalah yang paling besar sebenarnya. Bila keyakinan rendah, sukar untuk melakukan perkara-perkara lain tau.

7) Mereka terlalu merasa rendah diri bila bersama-sama rakan-rakan yang lain. Jangan fikir macam ini, ini akan menjatuhkan moral diri anda. Kadang kala kawan-kawan tidak berniat nak melukakan hati kamu. Tetapi kamu sendiri yang bersikip dingin dengan mereka. Jadi siapa yang salah.

8) Ukur baju di badan sendiri. Kadang kala wanita gemuk ini terlalu ingin berkelakuan seperti orang yang kurus. Sedangkan tak boleh. Jadi ukurlah baju di badan sendiri ya. Jika nak juga melakukan perkara yang tidak munasabah, jangan marah orang ramai akan ketawakan kamu di kemudian hari. Ingat. Biarlah berpada-pada.

9) Mereka sendiri tidak kenal pada diri mereka. Belajar mengenali diri sendiri. Dari situ barulah dapat tahu apa kekuaran yang ada pada diri anda semua. Tanpa mengenali diri sendiri, anda akan sering silap membuat keputusan. Lebih-lebih lagi anda seorang yang berbadan besar. Lebih hebat cabarannya.

10) Cuba menjadi seorang yang ceria. Keceriaan boleh membantu menghilangkan perasaan malu. Keceriaan boleh mengeratkan lagi persahabatan kamu dengan orang lain. Jangan terlalu memikirkan tentang kegemukkan anda. Dengan keceriaan boleh melupakan diri anda. Tapi jangan lupa diri pulak ya.

Inilah perkara-perkara yang menyebabkan wanita gemuk sentiasa murung. Mungkin banyak lagi. Entri ini di tujukan khas untuk wanita-wanita yang berbadan besar atau gemuk. Ini satu entri motivasi untuk mereka semua. Sebab apa, kita juga manusia biasa. Tiada apa yang perlu di banggakan sangat. Saiz sahaja yang membezakan. Yang lain semuanya sama. Harap entri ini memberikan satu semangat baru khususnya untuk mereka yang berbadan besar atau gemuk. Sudahlah jangan gundah gulana. Jangan memurungkan diri anda. Kita sama sahaja. Tetap makhluk Tuhan. Fikir-fikirkanlah.

0 comments: