BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, December 1, 2010

10 tips berdiet - checklist whether aku wat ke tak...hehehe...

Tips Terbaik No. 1 : Minum Air Putih/Kosong Dengan Banyak

Ramai orang keliru antara lapar dan haus. Jadi bila keliru, makan jadi pilihan, padahal, segelas air sudah cukup memadai.Susah minum air putih/kosong? Minumlah jus buah-buahan

Dalam sehari minum kadang2 paling kuat 3 gelas.


Tips Terbaik No. 2: Fikirkan Apa Yang Boleh Anda Lakukan Untuk Menambahkan Aktiviti Diet, Bukan Mengurangkan

Mula tumpukan untuk mengambil 5-9 hidangan seperti buah-buahan dan sayur-sayuran setiap hari.Bunyinya macam banyak, tapi berbaloi kawan!.

Tak buat hehehe...


Tips Terbaik No. 3: Anda Betul-betul lapar ke?

Kalau terasa lapar, buktikan secara fisikal, bukan dengan rasa dan perasaan. Badan anda cukup bijak untuk memberitahu anda secara fisikal. Contoh, bila lapar, oksigen ke otak kurang, anda akan rasa pening dan tangan menggeletar, perut berkeroncong. Boleh tahan sampai macam tu?Jika anda selesai makan, anda patut merasa segar, bukan, senak perut sampai kepenatan. Ingat, perut tu sebesar penumbuk jer, so agak-agak la.

Ini tidak, nampak makanan terus makan walau tak lapar

Tips Terbaik No. 4: Pilih Jenis Makanan Ringan Yang Sesuai di Waktu Malam

Tabiat makan yang tanpa disedari selalu datang selepas makan malam terutama tengah rehat-rehat. Makan keropok sambil duduk-duduk depan TV adalah salah satu tabiat makan di luar sedar. Ada 2, pilihan, samada tutup dapur selepas makan malam atau beli makanan ringan yang berkelori rendah. Yang tak sedap lagi bagus, dan minum dengan air putih/kosong jer atau minum, minuman yang rendah lemak.

Malam pon kadang2 mkn nasik gak...adei...

Tips Terbaik No. 5: Nikmati Makanan Kegemaran

Menghadkan secara drastik makanan kegemaran anda, juga membolehkan anda bertambah berat, kerana faktor psikologi (perasaan memberontak). Ini akan meng”trigger”kan rasa keinginan yang lebih pada makanan itu, lalu akan mengambilnya secara berlebihan.Sebaliknya, berbelanjalahlah dengan cermat, kalau biasa beli ayam 1 ekor, belilah setengah ekor jer. (Tapi bila beli setengah ekor tak cukup, jangan pergi kedai lagi, nanti rugi pula duit minyak)Anda masih boleh menikmati masakan kegemaran, tapi lakukan dengan keseimbangan akal, bukan nafsu.

Cuti sekolah ni memang masak jela kejenye...sume mknn jadi mknn kegemaran


Tips Terbaik No. 6: Makan Beberapa Hidangan Kecil Di siang Hari

Fakta : Jika anda makan, makanan berkelori dalam jumlah yang kecil walaupun kerap, anda akan lebih mudah turun berat badan. Sebaliknya makan, makanan yang banyak kalori walaupun sekali, merupakan cabaran yang berat untuk badan anda untuk membakarnya. Gunakan formula ini di siang hari, malam, makan seperti biasa

Beberapa hidangan 'besar' sehari


Tips Terbaik No. 7: Makan protin Pada Setiap Hidangan

Kenapa? Makan protin lebih cepat kenyang berbanding karbohidrat atau lemak. Ini mugkin menjadi senjata terhebat menyerang lemak dibadan anda.Lagipun protin membantu mengekalkan isipadu otot dan menggalakkan pembakaran lemak didalam badan. Protin yang dicadangkan seperti, yogurt, cheese dan kacang.


Tips Terbaik No. 8: Pedas Mau Ada

Tambahkan lebih sedikit perisa pedas dalam makanan anda, kerana rasa pedas menyumbang kepada kepuasan bila makanFakta : Makanan yang punya rasa yang pelbagai akan merangsang deria rasa dan mempercepatkan rasa puas bila makan, jadi anda akan cepat berhenti bila sudah puas. Tapi ingat bila sedap, jangan pulak bertambah, nanti senjata makan tuanBegitu juga gula-gula, cuba cari gula-gula yang pedas dan menyengit sikit.


Tips Terbaik No. 9: Isikan Peti ais Anda Dengan Makanan “frozen food” Yang Berhasiat

Makanan yang mudah dan cepat dimasak merupakan idea yang baik untuk berdiet. Jika ada keinginan untuk ke McD atau order pizza…. Masak saja “frozen food” tu



Tips Terbaik No. 10: Kuatkan Semangat Untuk Berdiet

Semua tips diatas baik, kalau digunakan dengan betul, tapi jika tidak, ia akan menjadi senjata melawan anda. Makan lebih banyak, dan yang lebih parah, makanan yang kurang berkhasiat.Jadi, minda anda harus kuat dan nekad itu berdietIngat pesanan terakhir ini“Makan Sesudah Lapar, berhenti Sebelum Kenyang”Diet, kalori, nafsu, makan, gemuk, pizza, mcd, frozen food, tips, tip, semangat, senjata, minda, karbohidrat, protin, lapar, psikologi, malam, terbaik

MASALAH PALING UTAMA ADALAH NOMBOR 10!!!

0 comments: